Valóban nem árt, ha szíjtárcsák egyvonalban vannak:-) Komoly surlódási veszteségek lépnek fel, és ezt a felesleges energiát, nem az adott dolog forgatásásra fordítjuk, hanem a szíjjunk koptatására. A lazább szíj, -ha gumiból van- adhat nyikorgó hangot, ha a meghajtott tömeg tehetetlensége még tovább forgatná a motort. Az autóiparban, és más hajtástechnikai fejlesztéseknél már rájöttek, hogy megalkossanak egy olyan racsnis szíjtárcsát, amit már a kerékpároknál nagyon rég alkalmaznak. (ha nem tekered a pedált, nem hajtja a kerék a pedálokat) Sokkal hosszabb lesz a meghajtó szíjak élettarama, és a hirtelen negatív fordulatszám változás sem jár kellemetlen terhelésekkel.
Viszont az amcsik javára legyen írva, hogy a lezlikben alkalmazott cipőfűzős szíj nem jár szinte semmilyen zajjal sem pro, sem kontra. Viszont az áthajtás hatásossága elmarad a gumiszíjhoz képest.
Léteznek ugymond "tapadást elősegítő" spray-k. Ezek valamilyen anyagban oldott gyantát tartalmaznak általában. Jó hatásfokkal működnek, de sajnos a port is összeszedik. Így hamarabb kopik a szíjtárcsa is. A legjobb megoldás, amit Tehtube mester ajánlott. Zsírmentes alkatrészek, és valamilyen kis rugós görgővel megfeszített szíj.
Sajnos nem lehetünk okosak ebben a probémakörben. Valaminek kopnia kell!:-)