Már bocs, de szerintem sokan -veled együtt- sza@rt semt tudnak a schengeni alapelvekről, vagy ha mégis, akkor marha jól titkoljátok.
Több száz (de akár több ezer) oldalt tesznek ki a schengeni jogszabályok, nálunk a legutolsó talán a két "idegenrendészeti" (egy a schengeni és egy a harmadik országok állampolgárairól szóló) törvény.
De nem is csak ez a lényeg. A tagállamoknak kötelességük nem csak a határokon hanem "mélységben" is ellenőrizni az illegális migrációt és a "körözött" személyeket. Ezen túl az összes, nemzetközi bűnözési kategóriával szemben (terrorizmus, fegyvercsempészet, kábítószer kereskedelem...) kötelesége fellépni a tagállamoknak.
A rendőrség, mostmár a határőrséggel integrálódva az ország teljes területén végezhet mélységi ellenőrzéseket, de természetesen ezt valamiféle koncepcióra kell építeni. Mi lehet ez ? Az évtizedek során kialakult szállítási útvonalak és határátlépési útvonalak egy beidegződést is jelentenek a bűnözők számára. Nagy a valószínűsége, hogy ezt e beidegződést (szállítási útvonalak) is megtartják egyesek, de annak is nagy a valószínűsége, hogy a határok átjárhatóságával a teljes határszakasz szóba jöhető útvonalait használni fogják.
Az integrált rendőri szervezetnek nem csak a hazai hanem a nemzetközi bűnüldözéssel kapcsolatban is konkrét, schengeni előírások szerinti feladatai vannak. Tehát, hogy a volt határszakaszokon milyen ellenőrzéseket folytatnak az csak részben a saját, hazai "ötlet".
Egyébként arra a problámára visszatérve, hogy többen lesznek, akik szimpla közúti ellenőrzést hajtnak végre bűnügyileg értékelhető tevékenység helyett meg azt mondom, hogy lehet átemeneti idejig, de a mai közlekedési morál miatt az sem baj ha kicsit több egyenruhás látni a közutak mentén.