Kevés gépen látsz? Vajon miért? Egyszerű a válasz: lustaság.
Nem látsz gépeken, mert macerásnak tartják a fel-leszerelését, nehéz a kupakot feltenni-levenni és nem is igazán értik mire való ez a kütyü amit a pro objektívekhez általában mellékelnek is. Az olcsóbbakhoz csak költségcsökkentés miatt nem.
Most tegyem fel? Minek? Azt sem értem mire való...
Na, ezért nem látsz.
A belinkelt képeken látható egy Panavision kamera. Ilyenekkel forgatják a mozifilmeket pl. Hollywood-ban. Valószínűleg nem azért tették fel mert volt egy éppen kéznél.
Az objektív/kamera egy komplett optikai rendszer. Ennek szerves része a fényellenző. Ha ezt nem használja az ember, akkor nem tett meg mindent a legjobb képminőségért. Enélkül csak rosszabb lehet. Jobb egész biztosan nem.
A J-12-re pl. nem szükséges, mert ott eleve úgy képezték ki az objektívet hogy az eleje süllyesztett, eleve ellenzőként funkcionál. A J8-ra J11-re és hasonlókra szükséges, mivel ott teljesen ki van tolva előre a frontlencse és szinte kínálja magát a becsillanásra.
Sok esetben ha a Nap éppen csak kívül esik a látómezőn, szép kis becsillanásokat tud produkálni a képen. Ez pedig kontrasztvesztést. Ezt lehet elkerülni az ellenzővel. De más fényforrásra is igaz. Ezért igazából nem napellenző hanem fényellenző. Biztosan láttál már sportmérkőzést, a pálya szélén a fotósok hatalmas csövekkel. Ezek a mérközések sok esetben éjszaka vannak, mégis mindegyiken ott az ellenző. Kell mert ott vannak a reflektorok, amik u.azt a hatást tudják kelteni.
A legrosszabb az egészben hogy az ember sohasem tudhatja hogy mikor jelenik meg a képen egy flare. Csak mikor már előhívatta a képet. Ezért érdemes rajtatartani éjjel-nappal.
A kinézetről annyit hogy az embernek el kell döntenie:csak nézegetni és fetisizálni akarja e a gépét vagy fotózni is vele jó minőségben.
Természetesen MEGFELELŐ méretű ellenző kell minden fókusztávhoz/objektívhez.