Nemo Creative Commons License 2007.10.07 0 0 2388

"Testvérei epizódszerepei nem annak bizonyítására kerültek az evangéliumokba, hogy létüket bizonyítsák." - Ez azonban nem kisebbíti azt a tényt, hogy az ő létezésükre van pozitív bizonyíték, Jézus feleségéére meg nincs.

 

"Ráadásul magam olyan értelemben szóltam, amellyel élő felséget nem feltételeztem." - De még holt feleség létére sincs bizonyíték.

 

"Nem értem miként értelmezed félre mondandóm ebben a témában" - Sehogy. Csupán azt kifogásoltam, hogy egyáltalán minek hoztad szóba a felekezeti teológiákat.

 

"A kánai csoda után pedig igen nehezen érthető, a modern pszichologizáló értelmezés alapján azt megmagyarázni, hogy miként mentek ezután testvérei, és anyja érte, mert megháborodott." - Tudunk olyan tanítványokról is, akik megbotránkoztak őbenne egy-egy keményebb kijelentése után. A Mk 3,21-ben pedig már az írástudókkal való ellentét is befejezett tény: az ő izgatásuk is a háttérben munkált.

 

"nem is kívánom elgondolásom semmivel alátámasztani, mindaddig, míg az evangéliumok, és külső bizonyítékok alapján valaki annak cáfolatára nem vállalkozik." - Erre ne is számíts: aki állít, az bizonyít. A hazai pálya előnye itt nem a tiéd.

 

"Saját elhívásának csodája, szükségképpen nem kellett, hogy számára elhomályosítsa tanítása alapjának, az evangéliumokban felsorolt rendkívüli tetteit." - De igenis háttérbe szoríthatta az ő tanításában a szemtanúk által leírt, legtöbbször anyagi jellegű csodák bizonyító erejét a feltámadás csodája és az abból fakadó szellemi megújító erő.

 

"Kezdetben, szájhagyomány útján nem terjedtek családfák, geneológiák, stb." - Azok nem, de logionok, példázatok, csodatettek híradásai stb. igen.

 

"Mindenesetre, János evangéliumának kezdetét, igen nehéz lenne szájhagyománnyal indokolni." - De ha figyeltél, látod, hogy ilyet nem is akartam. Az ellentmondásokat (vagy egy részüket) akartam ezzel magyarázni.

 

"Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot." - Ez a prófétai ige azonban már a maga idejében sem zárta ki az áldozat fizikai felajánlását, csupán relativizálta a belső vallási érzülethez képest.

 

"Mert bizony mondom néktek, hogy amíg az ég és a föld el nem múlik" - Ez nem az égre való esküvés.

 

"a nazireusok szokásához híven, copfban hordta a haját." - De az ő nazireussága továbbra is bizonyítás után kiált.

Előzmény: Kováts Gábor János (2387)