
Psychic TV / PTV3
2007. október 13., szombat
Október 13-án túlzás nélkül rocktörténeti pillanatnak lehetnek tanúi azok, akik ellátogatnak a K2 klubba: több mint negyedszázados pályafutása során először lép fel Magyarországon a nyolcvanas-kilencvenes évek meghatározó zenekara, a Psychic TV, avagy ahogy az együttes mostanában nevezi magát: a PTV3. A Psychic TV 11 évvel a legutóbbi sorlemez után idén megjelent Hell Is Invisible... Heaven Is Her/e című albumának bemutató turnéján ejti útba Budapestet.
Nehéz pár mondatban összefoglalni azt az elemi hatást, amit a Psychic TV gyakorolt a kortárs indusztriális zenékre, a punkra, az art-rockra és még ki tudja, hány zenei műfajra ? jelentőségében talán csak a Pixies mérhető hozzá. A Psychic TV az összekötő kapocs a hatvanas-hetvenes évek fordulójának New York-i artrockja és a nyolcvanas-kilencvenes évek underground mozgalmai között. Az együttes egyformán kulcsszerepet játszott a nyolcvanas évek első felének szintipopjában, az évtized végének acid- és techno-forradalmában. Az 1986-87-es kísérlet, melynek során a Psychic TV havonta adta ki koncertlemezeit (a zenekar két év alatt 17 lemezt jelentetett meg), előfutára volt a Pearl Jam sokat emlegetett koncertlemez-sorozatának. Az együttesben számtalan zenész és képzőművész fordult meg, akik később a Coilt, a Cultot, a Soft Cellt és hasonló együtteseket indítottak útjukra.
A Psychic TV története szorosan összefonódik a zenekarvezető énekes-zeneszerző-képzőművész-filozófus Neil Andrew Megson sorsával, aki Genesis P-Orridge művésznéven híresült el (újabban a Breyer előnevet is használja). P-Orridge a Throbbing Gristle-ben, ebben a pre-indusztriál artpunk-együttesben ismerkedett meg a filmrendező Peter Christophersonnal, akivel 1981 környékén új zenekart alapított. A duóhoz csatlakozott Alex Fergusson (szintén P-Orridge egykori zenésztársa, az Alternative TV-ben), és a Psychic TV lényegében készen állt, hogy megkezdje korszakos működését.
A Psychic TV legfőképpen képző- és videoművészeti indíttatásában, illetve kísérletező attitűdjében különbözott a korszak brit punk- és szintetizátor-zenekaraitól. Ahogy P-Orridge egyszer megfogalmazta: "inkább zenélő videoművészeti csoport vagyunk, mint videoklipeket készítő zenészek". A korai lemezek letisztult, bár részben kísérletező szintipop-hangzása éles ellentétben állt a koncertek spontaneitásra épülő zaj- és hangorgiájától. A Psychic TV már ekkor elkezdte építeni legendás sampling-, azaz hangminta-gyűjteményét, amelyből szemezgetve hihetetlen produktivitással és szaporasággal adta ki újabb és újabb hanganyagait. E hangmintázós-indusztriális-ambientes zenefelfogással P-Orridge, Christopherson és Fergusson évekkel, ha nem egy teljes évtizeddel megelőzte korát.
Számos kortárt artrock-ipari formációhoz (mint például a Laibach) hasonlóan a Psychic TV is egyfajta világnézeti-filozófiai csoportot szervezett maga köré: ez volt a - lemezeit mind a mai napig kiadó - Thee Temple of Psychic Youth, ami egyszerre működött művészközösségként és elkötelezett rajongói klubként.
Genesis P-Orridge azonban folyvást új utakat keresett: eklektikus művészi felfogásába a pszichedélia éppúgy belefért, mint a poszt-punk, az indusztriál éppúgy, mint a koszos gitárhangok vagy a sampler. Ám amikor 1988 környékén, a híres, a Guinness-rekordként is számon tartott koncertlemez-sorozat kaidását követően a zenekarvezető egyre inkább a még gyerekcipőben járó techno felé fordult, Christopherson és Fergusson elhagyta a zenekart, helyükre Fred Gianelli és más elektronikuszenei művészek érkeztek.
A Psychic TV második korszaka a techno és az acid house jegyében telt. 1992-től a Psychic TV csak kisebb-nagyobb megszakításokkal működött, sokkal inkább emlékeztetett laza zenei szerveződésre, mint valódi zenekarra. Végül, számos viszontagság (mint például P-Orridge tibeti missziója és a Psychic TV hangminta archívumának megsemmisülése) után a zenekar 2003-ban alakult újjá, immár PTV3 néven. Persze a fáradhatatlan és nyughatatlan Genesis P-Orridge közben nem henyélt: elképesztő sebességgel adta ki újabb és újabb ambient-, kísérleti és spoken word lemezeit, miközben élettársával, Lady J-jel kidolgozta a "Pandrogünia" elméletét és művészi programját. Az idén megjelent friss lemez, a Hell Is Invisible... Heaven Is Her/e ennek a hitvallásnak és életformának a kifejeződése. A két P-Orridge egész életét a pandrogüniának veti alá: ez elképzelés egyfajta többneműséget vagy mindenneműséget takar, ennek eredménye, hogy P-Orridge az elmúlt években szabályos művészi programként plasztikai műtétek sorát hajtatta végre magán, így már egyfajta többnemű lényként teljesen hitelesen énekel jellegzetes, fél-arisztokratikus hanghordozásával, imígyen: "Tényleg élek e testben? Ez tényleg az én húsom e testben? Kutyák a kapu előtt, ez tényleg az én világom lenne?"
Bármily meglepő, a Hell Is Invisible... a Psychic TV és Genesis P-Orridge pályafutásának leginkább hallgató- és rádióbarát lemeze. Helyenként kifejezetten slágeres, persze a Psychic TV recsegős-improvizatív-indusztriál-punk-techno hangzásához képest. Ritka pillanat, de szinte teljesen hagyományos, verzé-híd-refrén felépítésű hagyományosnak mondható dalokat is találunk rajta, persze jócskán megspékelve sikoltó gitárokkal, indusztriális ütemekkel és hangmintákkal. És mindezek fölött ott lebeg a fáradhatatlan teremtő, Genesis P-Orridge szelleme, se nem női, se nem férfi hangja. Olyasfajta összegző konceptlemezről van szó, mint David Bowie 1. Outside-ja, helyenként még a hangzás és a hangvétel is nagyon hasonló.
Kevesen hitték volna, de a Psychic TV feltámadt romjaiból. Letisztult, a szélsőségeket kerülő, de azért kellőképp extravagáns lett az új lemez, úgyhogy nyugodtan mondhatjuk: egy ereje teljében lévő zenekart láthatunk október 13-án a K2-ben.
További információ
http://www.myspace.com/ptv3
http://www.genesisp-orridge.com/