Na egy újabb tanács, hogy teljesen összezavarodj:
Billentyűből vegyél azt, ami az ízlésednek megfelel, ez úgyis nagyon-nagyon szubjektív. (Érzésem szerint jobban, mint a hang.)
Yamaha-k keményebbek, Rolandok puhábbak és rövidebb a billentyűútjuk, a Fatar-okat van, aki isteníti, van aki szerint istencsapás-szerűek. (Ráadásul saját hangjuk nincs.)
További lehetőségek keyboard-ra a Casio, Korg (ezutóbbiak zongorahangját mindenki szidja), a legújabb, sokak által favorizált új brand a (szintén saját hang nélküli) CME stb.
Azonban a jó (zongora)hang közép-, vagy hosszútávon szinte elengedhetetlen!
Nem fáraszt, tehát szívesen játszol, gyakorolsz vele, inspirál ha főleg impro-s témákban utazol és nem utolsósorban egy eredetileg nem túl jó billentésű billentyűt is szuper zongorának érzel, ha nincs hiányérzeted a hangszínt illetően, hanem boldog vagy vele, szinte minden nap újat ad a hang és szányalsz, mikor játszol rajta.
Ez - mármint a jó zongorahang - kemény dió. A többgigás szoftver zongorák elvileg jók lennének, de körülményes a használatuk és szinte mindegyik megreccsenthető bármilyen bika gépen is fut - bizonyos játékmóddal. (De az is ide értendő ha rajta felejted a lábad a damper pedálon.)
Azonban! Tavaly ősz óta elérhető a ma "tökéletes"-nek mondható, modul formában elérhető vas:
GEM (Generalmusic) RP-X
Olyat tud, amit nagyon-nagyon kevés digizongi:
Nem egy pillanatfelvételt tartalmaz a zongorahangról, hanem mintha egy mozgóképfelvételt néznél. (GEM marketingduma a hasonlat, de nagyon találó és ráadásul igaz is.) Hallod, ahogy periódusokban leng a hosszú zongorahúr, úgy hullámzik a hang, mint egy leghosszabb Steinway zonginál.
A felemelt tompítójú húrok hatnak egymásra, a közös felharmonikust tartalmazó húrok beindítják egymást. Lenyomott damper pedálnál pláne, mivel ekkor minden húr szabadon leng. (Húr rezonancia és damper rezonancia.)
A felengedéskor nem digitálisan elvágja (elhallgattatja) a hangot, hanem élethűen hallgat el, mintha egy tompító ráeesne a végére. (Nehéz elmagyarázni a hatást, de végülis rúg még egy utolsót az elhallgató húr - ez az elengedés-rezonancia.)
Nem 2 vagy 3 layer-el dolgozik, hanem az 1-estől a 127-es Velocity értékig teljesen fokozatos az átmenet a hangminőségben - a cég által kifejlesztett ún. "Fizikai modellezés"-nek köszönhetően.. (Ugye nem csak hangosabban szól egy zongora ha ráütnek, hanem teljesen más a hangzás, mint halk játéknál. Peng-cseng, míg a piano játéknál érzéki, fátyolos a hang.)
Több nagyon jó hangszín van benne. (Steinway, Fazioli zongora, Rhodes-ok stb.)
Találsz külön olyat, ami otthon fejhallgatóval ideális és olyat, ami megfelelően átüvölt egy zenekari mix-en. (Ugyanis teljesen más hangzást igényel a kétféle felhasználás.)
Midi-n és USB-n is működő PC-s szerkesztőfelület, többek között brutál parametrikus EQ-val, akár billentyűnkénti elhangolási lehetőséggel, az említett fizikai modellezés mértékét befolyásoló beállítási lehetőségekkel, végtelen split variációkkal, layer beállításokkal (egyszerre akár 4 hangszín szólhat) stb.-stb.
Az ára 500 Euro. A jó hír, hogy a www.pianino.hu címen található cég korrektül és korrekt áron behozza, a rossz, hogy nem tartanak belőle, így kipróbálni nem lehet.
A neten fellelhető demo-i pedig nem túl sokatmondóak.
Érdemes elolvasni a www.musicplayer.com oldal fórumán ahogy áradoznak róla. (kb. 10 topic szól erről a modulról.)
Itt egy elég jó demóvideó a technológiáról: http://www.generalmusic.us/Media/DRAKEmodelingtechnologyexplainedVHS.wmv
Na hosszú voltam, de megérdemel ez a modul ennyit... :)