Szia hankey
Nincs semmi probléma szerintem nem bántottál meg senkit, nem olyan stílusban írtad azt amit írtál :)
A freihegyről nálatok lévő uriember nagyon profi a maga szakterületén, ő kb 50 embert képzett ki már kompozítra, köztük engem is. Egyébként nekem is kollegám és szerelő topiktársnak is. Kicsi ez az ország :)
A külföldi szakvéleményt első olvasatra először én is furcsállottam, de belegondolva tényleg nem rossz ötlet, bár biztos, hogy drágább mintha hazai szakértőt kerestek volna. Csak itt igazából az a nehéz, hogy kit nevezhetünk az adott területen szakértőnek, mert nem elég, hogy a kompozíthoz értsen, értenie kell a kisgépes repüléshez legalább ugyanolyan jól, tisztában kell lennie a kisgépes repülőgépek méretezési számításokkal ami már egy repülőmérnöki képesítés, ismernie kell a gyártási folyamatokat, hogy meg tudja itélni, hogy nem-e a gyártás során következett be valami grimbusz, a jogszabályokhoz is értenie kell, a kompozíthoz is, és még ezer dologhoz kell értenie. Szerintem ilyen ember nem létezik sem itthon sem külföldön, aki mindezt egy személyben szakértői szinten tudná. Így már maximálisan érthető, hogy külföldi segítséget is bevontak a vizsgálatba.
Véleményem szerint több szakértő fogja vizsgálni a részleteket és egy közös véleményezést adnak ki. Ez így már korrekt. Magyar részről 3 szakembert tudok, akik elég átfogó ismerettel rendelkeznek, de egyik sem tudja szakértői szinten mndazt amit egy ilyen vizsgálatnál felmerülhet, tehát ők is csak csapatban segíthetnének.
Az egyik ilyen szakember Dr Gausz Tamás egyetemi docens, a BME repülő és hajó tanszéken, ő az elméleti oldalával van nagyon tisztában, a másik Dr Bánó Imre repülőmérnök, aki jópár repülőgépet tervezett és az építésükben is részt vett tanácsokkal, ő még a kisgépes jogszabályokkal is tisztában van, annó még Rubik Ernővel dolgozott együtt, de még ma is aktív. A harmadik személy a ferihegyről említett kollega aki nálatok is besegített, de ő mint érintett valószínüleg nem vehetne már csak elvi okok miatt is részt szakértőként. Ezenkívül van még 1-2 ember aki szóba jöhet pld Pali bácsi, de ugye ő is érintett. Ha ezeket mind végiggondoljuk, akkor már maximálisan elfogadható, hogy külföldi segítség kell.
Ha jól tudom akkor a hatóságnál is dolgozik egy pár repülőmérnöki végzettségű szakember, de azt nem tudom, hogy mennyire vannak tisztában a kompozítos kisgépek építésével, habár feladatkkörükbe tartozik. Amikor a saját gépem tervrajzait és vaskos paksamétában a számításokat vittem be hatósághoz jóváhagyásra, nekem úgy tünt, hogy először azt se tudták, hogy hova tegyenek, ki foglalkozzon ezzel is. Igaz ez nem most volt, hanem 8 évvel ezelött, azóta már ott is sokat válltozott a hozzállás és a szakismeret is a kisgépes építés terén + irányba :)
Kedves Mészáros Laci
Kérlek mond el te is a véleményedet, kíváncsi lennék rá, és ha nem hadititok, akkor megírhatnád, hogy kik foglalkoznak magyar részről a vizsgálattal illetve kiket tartotok még ti ebben az ügyben szakértőnek.
Arra is kíváncsi lennék, hogy mi alapján kerül kiválasztásra egy szakértő. Ezt azért kérdezem, mert tudomásom szerint sok országban pld már az is szakértőnek számíthat aki egy hasonló vagy ugyanolyan tipusú gépet megépített.
Köszönettel RepülőgépÉpítő