Törölt nick Creative Commons License 2007.08.25 0 0 109

A hatóságnak egyetlen dolgot kell csak vizsgálnia egy kompozít szerkezetnél mégpedig a mechanikai hajlító vagy szakító szilárdságot egy legyártott próbadarabon. A valós gépen már nem tudja megmondani a legspécibb hatósági vizsgálat sem hogy 32 vagy 33 réteg üveg/karbon/kevlár szövetet lamináltak egymásra. Kevés rétegszám (1-4) esetén meg lehet állapítani mert akkor egy benyomódás vizsgálattal még össze lehet hasonlítani különböző rétegszámú mintadrabokkal a mért menyomódás értékeket, de sok rétegnél már ez sem müxik.

 

A hatóságnak tehát nem marad más, mint megbízik az építőben hogy azt a rétegszámot laminálta fel a gyártás során mint amit a terhelési számítások kihoztak a rétegtervben. A corvusnak elég jó rétegterve van.

 

A gyártás során van egy főmérnök, aki felel a gyártási technológia betartásáért, ugyanis őneki ott kell lennie, irányítania kell a gyártást, egyben ellenörzi azt is, hogy a megfelelő rétegszámot építik fel a meghatárzott helyeken a kompozít szerkezetben. Minden nagyobb részegység legyártásánál az aláírásával kell igazolnia, hogy ellenőrizte az adott munkadarabot és munkafolyamatot.

 

 

Ezért a hatóság leginkább a teljes gép terhelését vizsgálja, pld szárnylehajlás, amikor is egy számított terhelési dokumentáció alapján sok tonna homokzsákot pakolnak a szárny meghatározott helyeire és teodolittal mérik a szárnyvég lehajlását. Utána a szárny csavarását vizsgálják hasonló terheléses módszerrel, egy fix kengyelt szerelnek a szárny meghatározott pontjára és a kengyelől  belépőél elé kinyúló rúdra sok sok homokzsákot ráakasztanak. Így meg lehet csavarni a szárnyat és ezt is lehet mérni. Ha ezekern a vizsgálatokon megfelel egy gép, akkor az a levegőben nem szakadhat/törhet  szét, csak akkor ha olyan mértékben túlterhelik a szerkezetet amire már nincs méretezve. Mivel az ilyen szárnyterhelés vizsgálatoknál álltalában a törzsbe beépített szárnyat vizsgálnak, így a törzs bekötési pontjait is vizsgálják egyuttal, hogy renben át tuja-e venni a szárnyakról a terhelést, nem-e rogyik meg a törzs a szárnynál stb......

 

Már vettem részt ilyen hatósági szárnyterhelés vizsgálaton, még videóra is vettem, ha érdekel akkor elő tudom szedni a felvételt is. Egy baja van a videónak, hogy baromi nagy, mert közel 4 órás a felvétel.

 

 

Egy baleset esetén viszont megvan az a lehetőség is , hogy a törött és gyanus alkatrészt véső alakúra lecsiszolják, így utólag is meg lehet számolni a felépített rétegeket, egy sértetlen kis darab alkatrészből pedig a tőrés/szakítás teszthez próbadarabot lehet észíteni.

 

Bocsi hogy hosszú voltam, de a tévhiteket, és a mendemondákat szeretném eloszlatni.

 

Előzmény: Vgyuri (108)