Bocsánat a hozzászólásomért.
Gyertyát nem cserélt, bár már olyat is láttam. (Külömb dolgokat is pilótától!)
"CSAK" a légcsavart cserélte le saját kezűleg egy olyanra, amire nem volt a típus jóváhagyva, az üzembentartó-gyártó tudta és beleeggyezése nélkül.
Ez tény.
(Ennél kissebb volumenű dolognál ugrik az autóm garanciája!!)
A gép +4g és -2g határterhelésekre lett jóváhagyva. A Va sebessége 160 km/h-ban lett meghatározva.
Ha lenne vitorlázórepülő 1. évfolyam második szakaszából ismereted, könnyen kiszámolhatnád, hogy a biztonsági tényező négyzetgyökével szorzott Va sebesség felett bármikor, bárki bármilyen repülőgépet szét tud tépni.
De ez elemi repülésmechanikai ismereteket (felhajtóerő képlete és a túlterhelés magyarázata) és második osztályos elemi iskolai matematikai ismereteket (szorzás és osztás) feltételez.
Az üzemnek Jakabszállás volt bejelentve olyan repülőtérnek, ahol az üzemi ellenőrző, vállalati repüléseket megcsinálták. Nyilván az ottaniak sok mindent láttak, sok mindent tapasztaltak. Természetesen igaz, vagy igaznak hitt történetek is megtörténhettek.
A Feri is tudta-tudhatta ezeket.
Mégis átvette a gépét.
Hogy húzott-e valamely irányba az azért nem kérdés, mert minden motoros gép húz valamerre.
Ez is repülésmechanika.
Minden üzemmódváltozásnál, sebességváltoztatásnál kell kezelni a kormányszerveket, valamelyikre valamekkora erővel mindig kell hatni. A merev (és állítható) trimmeknek az a feladatuk, hogy egy!! (több) kiválasztott üzemmódon tehermentesítsék a pilótát a kormányszervek tartása alól.
Hogy műrepült-e vagy nem, illetve mennyire volt "felbátorodva" arról meg inkább ne beszéljünk.
Akinek nem volt műrepülő képzettsége és mégis elkezdett bátorkodni, az a legveszélyesebb mind magára, a gépre, mind a környezetéte.
Érdekes, a Jakabszállási repülőtéren rendszeresen tapasztalható a naplemente utáni repülések. Néha még vitorlával is.
Olyannak is voltam szemtanúja, mikor a nyugállományú exvadászpilóta a műrepülésről letiltott Z-142-es géppel műrepült alacsonyan a pályátok fölött.
Mindannyian tudjuk, milyen képzettség kell a polgári életben egy alacsony műrepüléshez. (Az exvadászrepülőknek ilyen jogosítás nincs beírva a hajózónaplójukba.)
Aki ezzel nincs tisztában, annak a neve nagyon hamar felvésődik egy márványtáblára.
Sajnos tudom.
Nagyon sok ilyen eset történt az elmúlt húsz évben.
A környezetemben is.
Üdv:
Egy műszaki