2892-re….Amit WooDoo leírt az helytálló . A magam tapasztalatából és az elmúlt két év hallomásaiból annyit szűrtem le : A Lombardini LDW 502-es motorhoz viszonylag olcsó az alkatrész , és be is lehet szerezni . Az Aixamokban Kubota motor van , ahhoz nehezebb alkatrészt venni és ha van akkor drágább , de sokkal ritkábban ( tkp. soha) kell hozzányúlni , kicsit kevesebbet fogyaszt , sokkal tartósabb és masszívabb felépítésű ( pl. nincs benne vezérműszíj mert nem OHC hanem OHV ) , egyszerűbb szerkezet . A kéthengeres Yanmar motorok is nagyon jók állítólag , de viszonylag ritkák , itt a környéken pl. senkinek nincs . A Lombardini egyhengerese tolja többek között a Luna-t , egy hátul elhelyezett 315 ccm-es léghűtéses dízel nem nyújtja azt a komfortot (fűtés , zaj) , amit egy kéthengeres vizes , viszont a közvetlen befecskendezésű rendszere miatt kevesebbet fogyaszt és könnyebben indítható . Azt azonban tudni kell a mopedautókról , hogy a legkevesebb gond a motorral szokott lenni . A karosszéria és futómű már más kérdés . Megvenni csak olyan gépet szokott venni az ember , amelyik formára (színre) tetszik , ez pedig nagyon szubjektív dolog . Kérdés ki mennyire ragaszkodik a kf keréktárcsákhoz , a külső esztétikához vagy elektromos ablakemelőkhöz . A karosszéria és futómű-hibáknak az a forrása , hogy a jármű (száraz—üres—saját) tömege kötött , a motor (súlya) nagyjából adott , ezért a maradékból kellett kigazdálkodni a tervezőnek a járgány vázát és „ruháját” ; ennek az a következménye : a gépkocsiknál megszokotthoz képest vékonyabb és gyengébb a felépítmény . Ergo 8-10 éves korára zörög , kiverődik , egy-s más eltörik , cserélni kell . A Ligier Ambrának pl. típushibája a motortartó állvány (alsó vázon) törése . Mindezeket a vázhibákat tetézik az esetleges korábbi ütközések . Nekem Ambrám van , miután egy év alatt végigbogarásztam és kiismertem most már jól vagyok vele , de nem idegenkedem az Aixamoktól sem , a Kubota motor nagyon szimpi nekem . Akivel Szfváron cseréltem az Aixam ülést Eradra ( 18 bontott gép áll a telkén) , nos szerinte a Mitsubitshi motoros (539 ccm 2 hengeres vizes) és futóműves , Cassalini karosszériás járgány a legjobb , mert miként a Lunának is , ennek is üvegszálas , vagyis jól javítható és zörgésre nem hajlamos burkolata van . Vékony felépítmény valóban jellemzi az Ambrát , tehát a beszerzést meghatározza , hogy milyen útra veszi az ember : aki sokat jár rázós úton , az gondoljon erre is . Amiket írtál , a lefutottabb Aixamokról és a jobb megjelenésű Ligierekről , lehet , hogy így van , nem tudom , sose vizsgáltam . …….Ami az árakat illeti azt is pontosan leírták előttem . Olyan járgányt , amelyik lábon gond nélkül messzebbről hazavisz , 0,5.1 milla között van , kinn éppúgy mint nálunk . Ennél olcsóbban csak rizikós gépek vannak , nekem mindkét masinám ( Ligier Ambra és Erad Spacia karambolosan ill. hiányosan ) ilyen volt , eszméletlen mennyiségű munkát nyeltek el ( kellő tapasztalat híján ) és pénz-alkatrészt is rengeteget , hellyel-közzel a beszerzési árat rá kellett költeni . Mivel kinn is kedvező az üzembentartásuk ( adó , biztosítás , műszaki) ezért nem esik úgy az áruk mint a szgépkocsiknak , csak akkor adják el , ha már nagyon útban van vagy nagyon sokat kellene rákölteni . Végülis lehet venni olcsóbban ( 1000-1500 EUR körül) ép példányokat esetenként az ebay-on , de ezeknek valami bajuk van és van velük munka . Tavaly vett egyik ismerősöm így kettőt is , az Axiamban olyan lekvársűrű volt az olaj , hogy ha szeletelni nem is , de késsel-villával ( ez nem túlzás !) enni lehetett volna . El is szállt az egyik alsó hajtókarcsapágy , teljesen szét kellett szedni a motort , annyira festett az ezer éve ki nem cserélt olaj , hogy János gumikesztűben (!) rakta össze az alkatrészeket a tisztítás után . A Microcarban pedig természetesen nem volt jó a feszszabályzó…végülis mindkét kocsit jó haszonnal el tudta adni , de dolgozott velük eleget . És az ilyen vásárlásokhoz kell nyelvismeret és szállítójármű is .