Nem figyeltél rám eléggé, azt mondtam bejelentve, nem azt hogy a transzponder legyen kötelező. Tipusonként máskép határoznám meg, motorosoknak FPL, transzponder, rádiózás. A siklóernyőkre (pont a jellemzői miatt) elégnek tartanám a bejelentést, kezdete-vége. Pár reptér a mai napig bejelenti a vitorlatávokat is. Ha az utolsó is meg van lemondják (nem egyenként). Tudunk a radarra szabadkézzel rajzolni, nem kell FPL-ként kezelni. Ami meg a csodálkozó motorosokat illeti, ők nyilván FPL nélkül repülnek, őket nem tudjuk értesiteni semmiről, csak jönnek-mennek a képen a 7000-es jelek. Abban is tévedésben vagy, hogy a FIC kezdte eröltetni a transzpondert, szigoritást igen, de itt is sokan repülnek tisztában vagyunk vele, mi a reális kérés. (Azt viszont nem tudom a fönököm, a fönököm fönöke, stb. mit csinál, de ne mossuk össze a HC-t a FIC-el. Utolsó csavar vagyunk a gépezetben.) Persze az lenne a tökéletes állapot, ha mindenki látszana, de tudom csak vágyálom. Arról nem is beszélve, hogy mi is csak kiadás előtt pár héttel látjuk jogszabályokat, az elkészitésbe még annyira sem vonnak be, mint a járatókat, klubbokat. Ha orbitális hibát találunk benne, talán kijavitják, ha nem olyan súlyos, várhat a javitás a következő modositásig. Viszont arra kiváncsi lennék, honnan indult az, hogy mi lettünk a "mumus". Az is biztos, hogy a katonai ellenörzőtt légterek azért növekednek, mert kivül bárhol lehet bárki ismeretlen. Ja, és a reptereknek én visszaadnám az ATZ-t (egységesen r=5 km), minimális feltételekkel: bejelentés-megadva a használatos frekit, üzem lemondása, telefon ügyelet (akár mobilon). Ez is csak egy álom marad valószinüleg, hogy a jogszabályok készitese igy történjen: pár FIC-es üljön le a pilóták képviselőivel (minden ágból). Ha képesek lennénk megegyezni (ezt nem tartom lehetetlennek) együtt adhatnánk meg a jogalkotóknak az alapelveket, ezután készülne csak el a tervezet. Most pont forditva van, a politika/lobbik adják meg az irányelveket, mi csak megpróbáljuk a gyakorlatban alkalmazni a hülyeséget.