Törölt nick Creative Commons License 2007.06.04 0 0 27445
Ha egy autón valami rossz, azt meg lehet javítani, és akkor jó lesz. Ha egy autón többminden rossz, akkor többmindent kell megjavítani, és akkor jó lesz. Nem lehetetlen régi autót összerakni, csak éppen érteni kell hozzá. Nem pedig találgatni. Nem kicserélni a fél autót, körbelövöldözve a hibát, hanem megkeresni a konkrét okot, és azt kijavítani. És nem ráfogni a szar alapjáratra, hogy "hát ez régi autó, ez ilyen", vagy azt mondani, hogy "nincs ennek semmi baja, ezek ilyenek" (csak akkor azt nem tudom, ki vett annak idején ilyen alapjárattal 0km-est a szalonból), hanem megkeresni, hogy miért rossz, és megcsinálni. Ez a szerelő dolga. Ha nem ért hozzá, mondja meg, ne pedig fogja rá mindenfélére. Ismerek ilyet is. Mint említettem, Holdra is mentek már emberek, meg 40 éves autókat raknak össze működéképesre, haverom meg 30 éves Golf I. kabriót rakott össze tökéletes állapotúra, szóval az "öreg autó szar autó", meg a "hát ez szar, akármit csinálnak vele, szar marad, add el" nem a hozzáértő emberek szövege. Bár én is beleestem mostanában ebbe a csapdába, és már kezdtem ráfogni az autóra a dolgokat, pedig nem kéne. Meg lehet csinálni öreg autót is, mert már többeknek - köztük nekem is - sikerült.

A motorom meg nem azért szar, mert csak, hanem mert valami nem olyan állapotban van, mint amilyenre tervezték. Ez konkrétan a hengerfal. Meg lett mérve generál előtt, szar volt. Nem is csoda, hiszen mikor megvettem, szét volt nyílva a légszűrőház, koszos, mocskos levegőt szívott csomó ideig, csak hát későn vettem észre, így szinte biztos, hogy ettől kopott hordósra a motor. Volt másik szerelő, akit most megkérdeztem, a hordós kopásra egyből mondta, hogy "szívórendszeri probléma", anélkül, hogy tudott volna bármit a motorom előéletéről. Igen, volt szívórendszeri problémám, és igen, szanaszét voltak kopva a hengerek, a kompressziómérésen is látszott.

Ezért mondtam a szerelőknek, hogy szedjék szét, nézzük meg, mit lehet vele kezdeni, és ha kell, generálozzuk meg, az se baj, ha sokba kerül, olyan legyen, mint az új. Erre mit csinálnak? Szétszedik, azt mondják, meg kell fúrni, túlméret, dugattyúk, gyűrűk, minden. Mondom rendben. Mi történik? Bemegyek a szervizbe véletlenül, és látom, hogy ott a blokkom felfűzve, és STD fellirat van a dugattyúkon. Kérdem, hogy miért alapméretessel lett megcsinálva, mikor fúrásról beszéltünk, de azt a választ kapom, hogy hát a műhely biztos ért hozzá, meg van "erősített gyűrű is". Mondom biztos értenek hozzá, nem pattogok. Összerakják, használom, kíméletesen járatom, mit ad Isten, mit csinál a motor? Eszi az olajat, meg továbbra is egyenletlen az alapjárat. Megmérik másik szervizben (injektor.hu) a hengereket, és milyen meglepő, a furás nélküli motorban kevés a kompresszió, a veszteségmérés meg hordós kopást mutat. Mint generál előtt. És mit mond minden más autószerelő, aki ért hozzá? Hogy el lett cseszve, biztos, hogy generál előtt is hordós volt már, mivel ennyi idő alatt nem tud hordósra kopni, és mivel nem lett felfúrva, persze, hogy eszi az olajat és kevesebb a kompresszió. Nincs itt semmi misztikum. Emberi hülyeség van csak. Nem kell túlmisztifikálni az autószerelést, ezeket is csak emberek alkották, és vannak, akik meg is tudják csinálni. Vannak, akik meg nem.
Előzmény: -+Seth+- (27441)