gondor Creative Commons License 2007.05.31 0 0 2623
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Jármű Főosztályához és a hatóság további tizenegy egységéhez irt levelére, a felsorolt műszaki adatokkal jellemzett jármű forgalomba helyezése tárgyában az alábbiakban tájékoztatjuk.

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) a járművek típusvizsgálatát szabályozó II. fejezete értelmében, hazánkban a járműveket csak típusbizonyítvány, sorozat forgalomba helyezési engedély, illetőleg a egyedi forgalomba helyezési engedély alapján lehet forgalomba helyezni.

Az ER. 3. § (2) bek. szerint:
„(2) A járműtípushoz a típusbizonyítvány, a járműsorozathoz a sorozat forgalomba helyezési engedély, illetőleg a járműhöz az egyedi forgalomba helyezési engedély abban az esetben adható meg, amennyiben a járműtípus megfelel a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott követelményeknek. A típusbizonyítványban, a sorozat forgalomba helyezési engedélyben és az egyedi forgalomba helyezési engedélyben meg kell határozni azt is, hogy a járműtípushoz vagy a járműsorozathoz tartozó járművek, illetőleg az a jármű, amelynek a forgalomba helyezését engedélyezték, milyen járműfajtaként vehetnek részt a közúti forgalomban.”
(A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a továbbiakban: MR.)

A forgalomba helyezést engedélyező közlekedési hatósági eljárásban az Aixam, Microcar, Ligier és a hozzá hasonló jellegű, egyéb gyártmányú járművek esetében, a járműfajta meghatározásánál a járművek közúti forgalomban való részvételének jellegzetességei fokozottan veendők figyelembe. A négykerekű, zárt vezetőfülkés járművek kialakításuk és vezethetőségük tekintetében a személygépkocsival megegyező jelleggel rendelkeznek, amelyek jelentősen eltérnek a hagyományos kétkerekű, vagy egyéb kerékelrendezésű, a közlekedési hatóság által segédmotoros kerékpár, vagy motorkerékpár járműfajtába sorolt járművek jellegzetességeitől.


A jármű a gépkocsiknál szokásos négy kerékkel, áttételes kormánykerekes kormányművel, első és hátsó futóművel, lábbal kezelhető pedálrendszerrel, hátrameneti sebességfokozattal, személygépkocsinak megfelelő szélességi méretekkel és felépítménnyel (karosszériával), valamint a gépkocsiknál megszokott felszereltséggel (ajtók, szélvédő, ablakok, ablaktörlő, belső visszapillantó tükör, stb.) rendelkezik. Fontos kiemelni továbbá, hogy a jármű kialakításánál fogva a járművezetőn kívül további személy(ek) szállítására is alkalmas, azonban a KRESZ 54. § (8) bekezdés b) pontja értelmében a segédmotoros kerékpáron utast szállítani nem szabad.

A jármű fenti jellemzői alapján tehát egyértelműen személygépkocsiként vesz részt a közúti közlekedésben, ezért a járműfajta meghatározásánál a gépkocsikra vonatkozó előírások az irányadók, illetőleg érvényesítendők. Ez vonatkozik a jármű vezetésére is, amely a két-, három-, négykerekű segédmotoros kerékpárok, motorkerékpárok vezetési technikájától alapvetően eltérő, és minden vonatkozásban a gépkocsivezetéssel megegyező. A jármű a forgalmi sávban két nyomon halad, a sáv nagy részét elfoglalja. A parkolás valamint a hátrameneti közlekedés során is a hagyományos segédmotoros kerékpár, illetve motorkerékpár vezetésétől alapvetően eltérő, lényegesen összetettebb közlekedési szituációk megoldására van szükség. A jármű személygépkocsi jellegéből adódóan - a közúti szabályok egységes alkalmazásának szempontjából is – a személygépkocsikra vonatkozó KRESZ előírásokat és a „B” kategóriás vezetői engedély meglétét kell megkövetelni. A járműnek személygépkocsikon alkalmazott rendszámmal kel rendelkeznie.

A levelében említett, illetve hasonló járművek forgalomba helyezésével kapcsolatban a járművizsgálatok szakmai irányítását ellátó Közlekedési Főfelügyelet (jelenleg az NKH Központi Hivatala) a 3098/2/2005. számú állásfoglalást adta ki. Ennek értelmében a kérdéses jármű, tömege, a motor űrtartalma, a motor teljesítménye és a végsebessége alapján az ER. „B” függelék alapján könnyű négykerekű triciklik (L6e kategória) kategóriába sorolandó, amely műszaki szempontból az MR. „B” függelék „L2 kategória: Három-vagy négykerekű segédmotoros kerékpárok” számára előírt feltételek szerint vizsgálandó. Ugyanakkor ezen járműkörre az üzembe helyezési és a közlekedési feltételek szempontjából a hatályos vámjogszabályok, valamint a KRESZ előírásai is irányadók.
A jármű fajtáját, a jármű konstrukcióját is figyelembe véve személygépkocsiként kell megállapítani és csak személygépkocsiként helyezhető forgalomba. A vizsgálatok során a jármű az „L” járműkategóriára érvényes műszaki feltételeket kell, hogy teljesítse és a kialakítása, kezelőszervei miatt pedig „B” járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető.

Kérjük tájékoztatásunk szíves tudomásul vételét.

Budapest, 2007. május „30.”