Szia Maotai!
Nagyon jók a kérdéseid, fejen találtad a szöget!
Miközben egyes régészeti kutatások megerősítik vagy megerősíteni látszanak a Pentateukhoszban, a Józsué könyvében és a Bírák könyvében foglalt események hitelességét, addig más kutatások eredményei ellentmondani látszanak a szent iratoknak.
Nézzük tételesen:
EXODUS:
Az egyiptomi forrásokban semmi nyoma sincs ennek a mindenképpen fontos és rendkívüli események, pedig az egyiptomiak nagyon gondos feljegyzéseket készítettek birodalmuk eseményeiről.
Egyes kutatók feltételezik, hogy az egyiptomi birodalom számára meglehetősen kellemetlen eseményeket az egyiptomi elit kitöröltette a krónikákból.
Más kutatók pedig inkább azon a vonalon indulnak el, hogy valójában kis szemita csoportok több egymástól független vándorlásáról van szó, amit a későbbi emlékezet jelentősen felnagyított és csodás elemekkel tarkítva egy valláserkölcsi tanítás keretei közé foglalta.
Ez utóbbiak azt állítják, hogy egy-egy ilyen kis szemita pásztorcsoport létszáma max. 100 fő körül lehetett, mivel a Sínai-félsziget mostoha természeti körülményei nem tették lehetővé ennél népesebb csoportok átkelését.
De még a Biblia szövegével rokonszenvező kutatók is elismerik, hogy az Exodusnak egyenlőre nagyon csekély, gyakorlatilag semmi a régészeti bizonyítéka, és a Penateukhoszban szereplő hatszázezres (csak a felnőtt férfiak) létszámot a fantázia világába utalják.
kívülről vándoroltak be ?
Néhány évvel ezelőtt olvastam egy meglehetősen alapos és számomra elfogulatlannak tűnő könyvet. szerzője két izraeli tudós, Neil Asher Silberman és Israel Finkelstein. Címe: Biblia és régészet, magyar nyelven kiadta a Gold Book Kft. 2001-ben.
Rokonszenves számomra, hogy a két zsidó kutató is elismeri, hogy a bibliai kronológusok szerint a Kr.e. XIII. századra teendő Józsué-féle honfoglalásnak semmi vagy majdnem semmi nyoma sincs a korabeli izraeli régészeti leletekben.
Helyette az ásatások inkább a telepek folytonosságát mutatják.
Finkelstein évtizedeken át kutatta a korabeli izraeli településeket és az alábbi megállapításokra jutott: a korabeli Izraelben alapvetően kétféle településforma létezett. Míg a termékeny alföldeken inkább a városias földművelő civilizációk virágoztak, addig a környező hegyvidékeken és magasföldeken félnomád, szegényesebb anyagi kultúrájú kecske- és juhtenyésztő népesség élt.
Finkelstein hipotetikusan a városlakókat azonosítja a bibliai kánaánitákkal, míg a pásztorokat az izraelitákról.
A leletekből úgy tűnik, hogy egyetlen nagy roham helyett az izraeliták inkább fokozatosan, több kisebb-nagyobb csetepaté útján, évszázadok alatt vették birtokba a kánaániták földjeit...