itymeg Creative Commons License 2007.05.22 0 0 81
http://www.stop.hu/articles/article.php?id=138822
Hiller: a mennyiségi felsőoktatást minőséginek kell felváltania
2007. május 22. 14:10 | Forrás: MTI

Az oktatási miniszter szerint a korábbi mennyiségi központú felsőoktatást minőséginek kell felváltania. Hiller István az Egész életen át tartó tanulás program elindítása alkalmából rendezett konferencián arra hívta a figyelmet, hogy a magyar diákoknak már nem csak hazai, de már az európai, sőt akár a távol-keleti versenytársaikkal is fel kell venniük a versenyt.

"A magyar felsőoktatásban a mennyiségi változások kora befejeződött, a színvonal, a minőség áll törekvéseink középpontjában. Új pályára kellett állítani a felsőoktatást" - hangoztatta a szocialista politikus, aki ezt a váltást az elmúlt év legnagyobb eredményeként értékelte.

A mennyiségi változások érzékeltetéseként emlékeztetett arra, hogy másfél évtizeddel korábban még csak 100-110 ezer hallgató tanult az egyetemeken és a főiskolákon, de az a szám mára négyszeresére emelkedett.

Hiller István arról beszélt, hogy a program elsődleges célja az, hogy a hallgatók a nemzetközi munkaerőpiacon is értékes diplomát és tudást kapjanak.

Az oktatási miniszter szerint ma már egy pécsi hallgatónak nemcsak egy szegedi, egy debreceninek pedig nemcsak egy budapesti a vetélytársa, hanem például egy nápolyi, egy kölni, egy montreali, egy sydney-i vagy egy hongkongi diák is. Mint mondta, "ez a mai világ", és örülni kell annak, hogy Magyarország ehhez a szabad világhoz tartozhat.

A szaktárca vezetője szerint az egész életen át tartó tanulás központi szerepet tölt be a tudásalapú társadalom létrehozásában.

Hiller István arról is beszélt, hogy a tudásért folyó globális versenyben összekapcsolódik a felsőoktatás világa a felnőttképzéssel, és "természetes kapcsolatban" áll a közoktatással is, amelynek "szilárd alapjaira" kell építenie.

A most elinduló európai uniós program a 2007 és 2013 közötti időszakra hétmilliárd euró támogatási keretet biztosít a résztvevő 31 tagállam számára.

Az újságíróknak kiosztott tájékoztató szerint az Európai Unió azt várja a Socrates és a Leonardo programokat felváltó, most induló programtól, hogy elősegítse: az Európai Unió fenntartható gazdasági fejlődéssel, több és jobb munkahellyel és nagyobb társadalmi kohézióval jellemezhető, versenyképes, tudásalapú gazdaság legyen.

A program alapfilozófiája hogy egységben ragadja meg a tanulás folyamatát, amely összefüggő ívet rajzol az óvodai neveléstől az időskori tanulásig.

A program az oktatás és képzés minden szereplője számára nyitott, elérhető, és eszköze lehet annak, hogy a magyar oktatási és képzési intézmények európai és globális viszonylatban is "helyzetbe kerüljenek".