No!Kia? Creative Commons License 2007.05.03 0 0 topiknyitó

Miért van az, hogy lefagynak a készülékek? Ki mondta, hogy a mobil iparágban még mindig tartható a negyvenszázalékos nyereségkulcs? A magyar mobiltelefónia ősatyja szerint a mobilcégek csapdába kerülnek, ha nem vigyáznak.

 

Keserű szájízzel indultam el Magyarország első mobilkonferenciájára, a rendezvény weboldalát ugyanis telepakolták fölösleges animációkkal, amelyeket egy átlag mobil képtelen betölteni, így nem tudtam ellenőrizni, hogy pontosan hová is kéne mennem. Le is fagyott a készülékem böngészője. Ki gondolta volna, hogy a pont szerény tudású mobilom gátol majd a mobilitásomban?

Végül időben odaértem Sugár András megnyitó beszédére, és a magyar mobiliparág ősatyja – mily véletlen egybeesés - pont azzal kezdte, hogy nekiugrott a mobilgyártók torkának. Miért van az, hogy a mobilom lefagy a böngészéstől? - tette fel a kérdést a T-Mobile egykori vezére, aki szerint simán lehetnének jók a készülékek, de mégsem azok, mert a gyártók abban érdekeltek, hogy a régi technológiát is el tudják adni.

 

Át kell alakulni

 

Ezután Sugár András arról beszélt, hogy a harmadik generációs hálózatok megjelenésekor százmilliárdok kerültek ki az ágazatból a kormányokhoz a magas licencdíjak megfizetésével, ami miatt nagyon lelassult a fejlődés, a mobil iparág azonban kezd talpra állni. Nagyobb a penetráció, ráadásul itt van a hsdpa, tehát a felhasználók már nemcsak ígéreteket hallhatnak a szolgáltatóktól, valóban elérhető a szélessáv a mobilokon.

 

Persze a szakember más problémát is lát az ágazatban, és az ügyfelek ezt is a saját bőrükön érzékelhetik. Sugár András szerint nagy gond, hogy a szolgáltatók még mindig elképesztően magas, negyvenszázalékos nyereségkulcsot próbálnak tartani, csakhogy a tömegpiacon ez nem működik. Szerinte nem kellene félni a nyereségkulcs csökkentésétől, mert úgy is nagyon jó üzletet lehetne csinálni. Inkább azzal kellene foglalkozni, hogy nőjön a mobilok használata, ami egyet jelent a tartalomszolgáltatás felfuttatásával. Sugár András ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a jövő tele van csapdákkal, ezért ügyesen kell átalakítani a bevételi forrásokat, nem mindegy, hogy milyen tartalmakkal jelennek meg a cégek.

Felmérések szerint nem sms-alapú tartalmakkal felhasználónként 1,6 eurós bevételt érnek el a mobilszolgáltatók, álltja Sugár, és az a cél, hogy 2010-re ez öt euróra nőjön. Sajnos azonban az emberek többségét egyáltalán nem érdekli, hogy mit csinál a mobiliparág, az emberek nyolcvan százalékát teljesen hidegen hagyják a mobilos tartalmak. Ezt a hatalmas tömeget kell mozgósítani, és lehet is, mert tévéadások, zenék és videók is elérhetők a mobilokon, és már megvan hozzá a sebesség is.