takarito Creative Commons License 2007.05.02 0 0 1213

"Megnézem mikor tudsz gondolkodni úgy, hogy éber is maradsz."

 

Nono. Csak nem akkor gondolkodsz, amikor alszol?

 

"Tudatában lennél a kedvemért annak, hogy mit érzek, mikor fahéjas tejeskávét iszom?
Ne viccelj.
"

 

Miért is nem? Ha elmondod. Nyilván ismert, ismertetett dolgoknak lehet tudatában az ember, ha nem is éli át.

 

"Akkor is csak a magad tapasztalata alapján értheted meg/élheted meg."

Nem. Ugyanis a saját tapasztalat nem feltétlen szüli ugyanazokat az értékeket és magyarázatokat, mint amelyeket ugyanaz másoknál jelent. Pont a megértés az, ami ezt a különbséget képes áthidalni.

 

"A TE valóságodét. És nem a másikét."

 

Figyelj. Megpróbálom másképp elmagyarázni. Az ember az élete során sok mindent tapasztal. A megértés ezeknek a tapasztalatokban rejlő összefüggések meglátására, a magyarázataira, az eseméyek következtetéseire vonatkoztatva az az ember előnye, hogy a dolgok megértéséhez nem kell mindent ugyanúgy, ugyanott és ugyanakkor átélni. Ez természetesen nem csak a saját dolgaira, hanem mások dolgaira is vonatkozik. Mások esetében tehát természetes, hogy az ő indokaikat, következtetéseiket és összefüggéseiket nem a saját indokaid, következtetéseid és összefüggéseid fényében magyarázod, hanem az övékében, mert különben nem fogod megérteni őket.  Ha tehát ízlik valakinek a palacsinta, ahhoz hogy megértsd hogy nem utálja a palacsintát, nem kell neked is megenned ugyanazt a palacsintát ahhoz, hogy ezt felfoghasd. Ha igen akkor komoly zűrök lennének nálad.

 

'Arra koncentrál, hogy az elgondolásait igazolva lássa... Az elme."

A tévelygő elménél lehet. Mert ha azonban csak erre törekszik, a környezet, az élet az emberek megérértése nélkül fog elgondolásokat alkotni, amit az igazolni vágyás következtében a környezettel való összeütközés mellett folyamatos kudarcélménybe fogja vezetni.

 

"Elsősorban magadból érthetsz meg bármit."

 

Magadból kiindulva CSAK a magad dolgait értheted meg. Mások dolgait pedig CSAK belőlük kiindulva értheted meg. Olyat állítasz, mintha kávégépet a mósógépből kiindulva szeretnéd elmagyarázni.

 

"Jézus élete volt maga a tanítása."

 

Jézus élete volt bizonyság tanításainak igazsága felől.  Azért mondta, "azért jöttem, hogy bizonyságot tegyek az igazságról", mert azt a tudományt adta tovább, amit ő az Atyától hallott. Nem egy kapcsoló kattintása ez a dolog, hanem egy egész élet megvalósításáról, amelyben sok kapcsolót kell fel és le kattintgatni.

 

"légy tudatos magadra"

 

Ez csak az egyik fele a szeresd felebarátod értelmezésének. Van ott a másik fele is, ami a te fordításod szerint úgy hangzana, "azonképpen légy tudatos mások felé is".

 

"Szerintem a boldogtalanságot az elégedetlenség okozza."

 

Ez ütközik azzal, amit mondtam? Ott kapcsolhatod össze, hogy a gondolkodás és az érzelmek korlátozása elégedetlenséget teremt.

 

"Szerintem a tudatosság hiányára való törekvés"

 

Ki törekszik a tudatosság hiányára?

A tudatosságra való törekvés még nem egyenlő az érzékenység megszületésével. Tudatosan cselekedve még nagyobb érzéketlenséget tudunk teremteni, mint tudatosság nélkül.

 

"Először magunkhoz kéne viszonyulnunk"

 

Aztán a másokat megérteni.

A mester tanítása hibás. A többi ember, mivel alapjaiban mások mint magunk vagyunk, nem érthetőek meg a magunkba fordulás segítségével. A többiek megértése csakis a velük való kapcsolatban valósítható meg, és ez hiányzik a magunkba való visszahúzódásból. A mester által javasolt út nem vezet a világ megértéséhez, hanem csak a világ meg nem értéséhez.

 

A fogékonyságról vallott tanítás sem hibátlan. Igaz ugyan, hogy nem lehet tanítani azt, aki nem figyel oda, nem fogékony és ezért nem tanul. De az ellentéte hibásan van felállítva, mivel a tudatlan csak tudatlanságra képes tanítani önmagát, nem igaz az a gondolat, hogy az embernek tanítani csak saját magát tudja.

 

Előzmény: Törölt nick (1212)