Leírom a tapasztalataimat a variátorszíjak méretezéséről ( volt gondom a variátorral –egyet még házilag esztergáltattam is – és a szíjakkal is)….A szíjnak lényegében 3 mérete van . Egyrészt magassága ( tkp. vastagság , jele : „h”), ezzel van a legkevesebb gond , legfeljebb annyi , hogy a viszonylag olcsóbban kapható ipari variátorok nem elég magasak , ezért nekünk nem felelnek meg . A www.moltech.hu - ról lehet ilyet rendelni , másnapra (!) a lakásra hozza a futár , de a szóba jöhető méreteknél 10 mm a legvaskosabb , ez szerintem legfeljebb „honvágy szíjnak” jó , amit azért tart az ember a kocsiban, hogy ha az Óperenciás tengeren túl szakad el , akkor haza tudjon jönni ,( mármint az , aki ki tudja cserélni saját magának az út szélén ). Mivel szertem a végletekig kihasználni a kopó alkatrészeket , ezért előfordulhat velem , hogy elszáll az erőátvitel . Mellesleg az ipari variátorral kicsit gyorsabb volt a járgány . A mopedautókban 14-15 mm magas kell , ilyenek a mezőgazdasági variátorok , de azok meg túl hosszúak . A másik nagyon fontos érték a szélessége ( jele „l”), azt a külső részen mérik , járgányaink többnyire 30-as szíjjal fut , de például a Puli és talán a Luna 22-essel . Igen lényeges , de kevéssé vizsgált paraméter a szögprofil . A legtöbbet vitatott jellemző a hossz . Ezt mérik belül ( jele : „Li” ) , vagy mérik kívül ( jele : „La”) , és mérik a hajlítási semleges szálban jellemző hosszt ( jele : „Lp” vagy „Lw” vagy „Ld” ) . Ez utóbbival én is csak ezen a honlapon találkoztam – bár amíg nem volt meg a Ligier , addig soha nem foglalkoztam ezzel . Jobb áruismertetők megadják mindkét (külső-belső) hosszt . A boltokban levő ékszíjmérők a belső hosszt mérik , amúgy ennek a mérése házilag eléggé körülményes . Otthoni módszerekkel legkönnyebb a külsőt mérni , egyszerűen mérőszalaggal (szabócentivel) körülfogjuk és kész . Mivel a magasságot is könnyű egy tolómérővel megállapítani , innen a K=2Rx3,14 segítségével a külső és belső hossz (kerület) egymásból könnyű kiszámolni . Én a magam részéről a külső érték híve vagyok ugyanis ezt akkor is meg lehet mérni , ha a szíj be van építve a helyére , és ezzel egyidőben meg lehet mérni az optimális hosszt is . Ez szintén szabócentivel történik (álló motornál) , egybe körülkerítjük a szekunder variátort és a pirem variátor közepén (a futócsapágyon) nyugvó szíjat . Ha a szíj nincs fennt , akkor legalább a szakadt foszlányát tegyük fel ……Miért mondon mindezt ? A múltkor megnéztem a holland honlapot (alaktrészek) , és megdöbbentem azon , hogy hányféle variátor van , mivel az áruk eltérő volt , ezért vélelmezhető , hogy méretében is eltér ; én eddig a szekunder variátorban kétféflét láttam , s ebben van rövid és hosszú tengelyes ; a primereket egyfélének hittem , gondoltam a súly és esetleg a rugó térhet el . Nekem teljesen furcsa volt , hogy a variátorszíjak méretét nem adják meg , van egy semmitmondó cikkszám és kész . Bátyámnál panaszkodott egy Aixamos hölgy , hogy rendeletek Ausztriából szíjat gyártmány ,típus , alvázszám és évjárat alapján . A kapott szíj 28 mm-es (!) , szemmel láthatóan túl hosszú . A régi szíjat nem méricskélték , elszakadt , kidobták . Arról nem tudok , hogy a jármű sebessége csökkent volna , pedig mindenféle eltérés az optimális mérettől ( szélesebb , keskenyebb , hosszab vagy rövidebb , és ezek értelemszerű kombinációi ) azt eredményezi ,hogy a járgány jobban pörög és lassabban megy , vagyis az áttételtartomány csökken . Mivel kevesen (?) vannak köztünk akik szalonból „0” km-es gépet vettek , ezért a gyári paraméretekkel vigyázni kell , hátha cseréltek rajta valamit . A Ligierben a két variátor 25 cm-re van egynástól , míg az Eradban 23 cm-re , vagyis ez utóbbihoz majd 4 cm-rel rövidebb szíj kell . Én most abban a kocsiban 33x14x820Li (907La) mezőgazdasági variátort használok , de ehhez át kellett kicsit alakítani a szekunder variátort . Egyébként nekem nagyon a szimpi a szélesebb szíj , már alapjárat fölött rögtön indul a gép , kevésbé rángat , tisztára olyan mint egy villanyautó , de ehhez kicsit át kellett alakítani a szekunder variátort……mindenesetre azt tanácsolom , hogy akinek nincs gondja a szíjjal , az mérje meg , hogy legyen hova nyúlni , ha netán újat kell rendelnie . Az esetleges csúszásról jól tájékozat a melegedés , egy hosszabb emelkedőn felérve tapogassuk meg a szíjat és a tárcsákat .