Bakancs4 Creative Commons License 2007.03.07 0 0 1530
1502-re A fordulatszámmérőn már én is bogyóztam , eleinte még kiegészítve azzal , hogy tudjam mikor érte el a végállását a variátor . Most már ez utóbbi kevéssé izgat , mert ez valahol 45-50 környékén biztos bekövetkezik . Lehet kapni kézi fordulatszámmérőt 8 ezerért , rá kell írányítani a forgó felületre (amelyen előzőleg valami kontrsztnövelő felület , pl. fehér csík lett elhelyezve) és optikailag leolvassa és kiírja a fordulatszámot . Gondoltam veszek egyet , és a leolvasófejet kiszerelem és meghossszabbítom , kiteszem a motortérbe . A kísérletek végeztével kiszedhetem és máshol is használhatom . ….. A stabil (ipari dízel) motornak így is változik a fordulatszáma . Amikor a variátor nélkül megvettem a Ligiert , akkor arra gondoltam , hogy legfeljebb építek bele hagyományos nyomatékváltót . Amikor utánaszámoltam , hogy mekkora tartományt fog át a varió fokozatmentesen ( 1:8)majd felrazj oltam az áttételi viszonyokat (motor-fordulat és sebesség ) ; ebben az első fix az indító-áttétel volt , utána az az eset , amikor a szíj 1:1 áttételt ad , végül azt , amikor a tácsa teljesen összezár (végáttétel) . Ez eddig 3 fokozat , majd megnéztem , hogy milyen kéziváltó tudná azt , amit a varió . Ehhez húztam két vízszintes vonalat a motorfordulathoz , az egyik 1000-nél (alsó) a másik 3200-nál (felső) -- ami eléggé szűk tartomány -- és megnéztem , hogy hány fokozatú váltó kellene ahhoz , hogy a legmagasabb fordulatig kipörgetett (!) motornál kapcsolva a következő fokozatban legalább 1000-es fordulat legyen . Ehhez kb. 4 fokozat kellene , de ekkor a gép bőgne mint az állat , majd váltás után szinte megállna . A jelenlegihez hasonló állapotokat 7-8 (!) fokozatú váltóval lehetne elérni , ami egy városban 50-60 km/óráig használt járműnél őrültség . Szóval nem azért van ezekben a gépekben variomatik mert hűdejó vagy olcsó , vagy kényelemes , hanem azért mert a műszaki realitásokat ( súly ., költség) figyelembe véve nem lehet más . Ezért én nem jósolok nagy sikert a gk váltó beépítésnek , talán megy vele a masina , de az eredmény nem lesz arányban a vesződséggel . Mielőtt bárki bármihez hozzákezd rajzolja fel a fordulat-sebesség grafikont , és húzza be az áttételeket . Amivel szerintem érdemes foglakozni , az a váltótartomány eltolása , vagy a kímélő ( +E) beépítése . Sajnos erre nagyon nincs hely , már arra is gondoltam , hogy a szekunder variomatik tegelyt külön megtámasztom (esetleg meghosszabbítom előre a kocsit , kap egy bulldogos nagy lökhárítót ) és innen hajtom le ékszíjjal-lánccal a difimű bemenőtengelyét . Ezek a nagy álmok , amit el szeretnék érni : ugyanazzal az utazósebességgel mehessek alacsonyabb fordulattal és fogyasztással . A bolygóműves rendszer meggondolandó .
Előzmény: wolfka (1502)