Sokat nyűglődtem a variátorokkal . Amennyiben álló (kikapcsolt) motornál megnézed , és úgy találod , hogy van rés a szíj mindkét oldalán a primer variátorban , akkor a futócsapágy szorulhatott meg , én a tünetek alapján erre tippelek . Vagyis a kocsi jól megy , de a motorfékezés végén ( amikor már szétkapcsolt a variátor ) és álló kocsinál , de járó motornál (bekapcsolt sebességnél) jelentkezik probléma . Akkor ugyanis a csapágy külseje együtt forog a főtengellyel és nekiszorulva a szíj belső oldalának próbálja azt forgatni , azért vinné a járgányt . Mindkét kocsimban volt ezzel a csapággyal probléma . A Ligier volt az egyszerűbb eset , bár szerintem emiatt téptem el az egyik szíjat kezdő koromban az első 25 km-en . Szerencsére meg tudtam úgy javítani , hogy fogóval megfogtam a csapágyat , megmozgattam-megjárattam , csorgattam bele olajat , persze ehhez ki kellett szerelni és az egész tárcsát és oldalra fordítani . A javítás sikeres lett , az elmúlt bő év 5000 km-e problémamentes volt . Megjegyzem , hogy nálatok feltehetőleg nem ez a probléma , az én kocsim ugyanis állt előtte egy évet , és valószínűleg kicsit berozsdált a csapágy , ezért használt a megjáratás-olajozás , és emiatt nem jön most elő a hiba a naponkénti használatban . Ha nálatok beállt a csapágy , akkor az olaj aligha segít . Az Eradon a csapágy külső (forgó) része eleve hiányzott a kosárral-golyókkal együtt . A cseréjéhez le kell húzni azt a támasztógyűrűt , ami BORZASZTÓAN NAGY ERŐVEL van mellé sajtolva . Szfehérvári barátom szerint ezt csak golyós préssel lehet lesajtolni . Nekem olyanhoz nem volt hozzáférésem , végülis 50-es fűtéscsőkarimából ( a munkahelyemen használunk ilyet ) és 4 darab 10-es csavarból ( 8.8 keménységű) és 36-os alátétekből ebből-abból készítettem lehúzót (képet tudok küldeni róla) , és csodával határos módon sikerült lehúznom , megjegyzem három hétig erőlködtem vele , mire sikerült . A lehúzás nehézségeit fokozza , hogy támasztógyűrű felülete srégen ( ferdén , kúposan) van leesztergálva , és nagyon rossz fogás esik rajta . Melegítéssel , körmös lehúzóval kár kísérletezgetni A beszerelt új csapágy 2e Ft alatt volt , mérete belül 30 mm , kívül 42 mm (mindegy mekkora) szélessége 7 mm , lényeges , hogy zárt (ZZ-s) legyen . A lehúzáshoz képest az összerakás leányálom . Az egész primer varátort én egy kicsit másképp szoktam levenni , mint WooDoo , mert én nem tudtam a tárcsa és a lendítőkerék közé benyúlni az 5 ( nem négy ) csavarhoz , ráadásul a Ligierben úgy meg volt húzva a csavar , hogy villáskulcs szóba se jöhetett , a márkás dugókulcs ( Crova) is alig bírt vele . Én a variátort húzom le a kúpos tengelycsonkról az alábbi módon : Kitekerem a 17-es (vagy 16-os) kulcsnyílású hosszú (10-es) csavart , ez kb. 15 cm hosszú . A csavar fejébe , a hatlapfejbe felülről egy kis gödröt fúrok középre , akkorát , hogy a lehúzó tüskéje ne „gyalogoljon” el rajta . Letekerem a nagy anyacsavart , ez 30-as (vagy 27-es a másik kocsin) , a menete 20 mm átmérőjű . Ez is és a hosszú csavar is normál forgásirányú , esetleg a letekeréshez óvatosan ki kell ékelni a lendkereket a fogaskoszorúnál . Ezek után le lehet szedni primer variotárcsáról mindent , ami mozog , vagyis azt az oldalt ami mozog , amiben a röpsúlyok is vannak . Marad a fényes tengely a variátor fix , lendkerék felőli oldalával . Ekkor visszateszem a nagy 20-as anyacsavart , de előtte teszek alá egy-két alátétet még . Ezek után behajtom a helyére a hosszú csavart (alátét nélkül) , de ügyelek arra , hogy a tengelyt ne érje el , maradjon legalább 3-4 mm hézag a hatlapfej alatt . Ezután ráteszem úgy a körmös lehúzót , hogy a körmöket beleakasztom a nagy anya alatti 20-as alátétekbe , és a lehúzó menetét feltámasztom a 10-es hosszú csavaron , a kis fúrt gödörbe illesztve a kúpját . És akkor lehúzom a körmöslehúzóval az egész primer variátort . Még így sem egyszerű , de ha netán csapágyat kell cserélni , akkor mindeképpen le kell venni , kemény meló . A másik megoldás esztergáltatni egy lehúzót . Ha valami nem világos , akkor keress meg levélben , gemenc.tse kukac mail.datanet.hu címen . Sok sikert …