Azért 1 picit válltozott a képzés a 80-as évektől ez idáig.Pölö,anno volt 1,vagy 1,5 év u.n."táskás szolgálat"mikor a gyakornok ment 1 öreg szaki mv-vel,még asszem az elméleti oktatás elött.
A vontatási vonatkísérőként foglalkoztatás elvileg 1997-ig létezett.
1973-ban kezdődött (a legelső tanfolyam 1973 nyarán épp Ferencváros Vontatási Főnökségen volt), a hiányzó vonatvezetői létszám pótlására, a minimális időtartama hat hónap volt. 1976 évtől, az egy fős, csak mozdonyvezetős közlekedés hálózati terjedésével, feltételeinek enyhítésével kezdett visszaszorulni (Volt valamikor ilyen beosztásban: vontatási vonatkísérő; annak az egyszerűsített képzésű változata, az "olcsózacskó"; mozdonyvezető gyakornok; gépkezelő; és "aranyásó"-ként utazó középvezető munkakörű személy is).
Az idők során 1983-ban volt a képzési rendben változás, de a vontatási vonatkísérő felhasználását, a képzésben az időtartamát kevéssé befolyásolta, csak volt átmenetileg kocsirendezői, hosszabb ideig féklakatosi gyakorlat is.
Amúgy 1973-tól a vontatási vonatkísérőként foglalkoztatás előfeltétele volt egy elméleti tanfolyam elvégzése és a sikeres vizsga is.
A '80-as 90-es évek fordulójától gyakorlatilag nem volt már erre a munkakörre szükség, az egyre csökkenő számú mv. gyakornokot szinte cél nélkül utaztattuk az idő kitöltése érdekében.