Üdv!
Bár nem pont Vici probléma, de úgytűnik ez a topik lett a taxxx-ot kérdezzük és ő válaszol topik, úgyhogy itt teszem fel:
A KözOp-ban szerepel a 10-es főút elővárosi szakaszának rekonstrukciója, szélesítése 2x2 sávra, miközben a vele teljesen párhuzamosan futó, láthatóan jól menő és megfelelő beruházások mellett tovább terhelhető vasútvonal fejlesztésére (itt most nem a látványnak jó Desiro-beszerzésre gondolok, felőlem vigyék őket és jöjjön a Posta-Bhv) nem szándékoznak költeni. Kinek az ötlete az, hogy ahol a vasút jól áll, ott is hozzuk konkurrenciába a közúttal (jó, tudom, a busz több viszonylaton elveszti az árkiegészítést, így elvileg hátrányba kerül, de ugyanez nem áll a szgk-ra)? Miért kell ott is további autóforgalmat generálni (mert a kapacitások növelése is forgalomnövekedést indukál, ez ma már ismert), ahol a vasút jól áll, sőt, úgy tűnik, hogy az arrafelé néhány helyen megtelepedett "újgazdag" "managertípus", tehát a klasszikusan autóval járó közönség is hajlandó vonatra szállni?
Az a vonal valószínűleg sosem lesz olyan terheltségű, mint a 100a vagy a 80a, így talán máshogy kellene hozzáállni. Kölnben, Sheffieldben, Mannheimben stb. olyan villamos működik, amelyik a régi vasúti pálya helyén (villamossínből jórészt elfér a kétvágány az egyvágányú vasút felépítmény helyén nem túl jelentős alépítményi munkák után), esetenként sűrített megállókiosztással, akár a településekbe leágazó, fonódó viszonylatokkal operálva "városközpontból-városközpontba", "faluközpontból-városközpontba" elv szerint közlekedik.
A villamos könnyű kocsikkal jól gyorsul (jobban, mint a Desiro), egyésgnyi utas elszállítása olcsóbb, kisebb a bekerülés, nagyobb sűrűség lehetésges (akár ötperces is összejöhet arrafelé egy ilyen villamoson, olcsóbban, mint a mostani Desiroval megoldott órás ütemű közlekedés), rugalmasabb. A jobb gyorsulás miatt sűrűbben lehetnek a megállók és a menetidő is csökken, a követés is sűrűbb lehet. A könnyű kocsik miatt mindez bekerülésbe is fenntartásba is olcsóbb, az ilyen rendszert pont ilyen kapacitásokra, ilyen településszerkezetre tervezték (a legfontosabb települések egy zsinórban helyezkednek el, de ezek városközpontjait a vonat kicsit elkerüli). Pilisvörösvár, Dorog közepén vezethetnénk végig a pályát, Solymár, Üröm, de akár Sárisáp is leágazást kaphat, vagy az lehet buszos ráhordású (felőlem akár a Vértes Volán közvetlen busza is maradhat). Ez valószínűleg mindenki számára megfelelő közlekedési eszköz lenne, és relatíve kevesen
választanák az egyéni közlekedést, így az út 2x2-sávra szélesítése megspórolható lenne. Én úgy gondolom, mindenki jól járna.
B