dunci70 Creative Commons License 2006.12.27 0 0 17882

Kommentár nélkül a Magyar Hírlapból:

 

Villám interjú Kaszai Jánossal  // <![CDATA[ var ord=Math.round(Math.random()*100000000); document.write(''); // ]]>

 

Kaszai János a vasutas települések országos szövetségének elnöke, vésztő polgármestere:

Hol tart az aláírásgyűjtés, amelyet a szárnyvonalak megszüntetése ellen indítottak?

 
– November közepe óta csaknem kétezer településen gyűlnek az aláírások. A törvény szerint két hónap alatt ötvenezer aláírásnak kell összejönnie, hogy az Országgyűlés napirendre vegye az ügyet. Számításaim szerint most húszezer körül járunk.

 
Köze lehet az akciójuknak ahhoz, hogy a beharangozott huszonnyolc helyett egyelőre csak tizennégy vonalon szűnik meg a forgalom?

 
– Talán volt szerepe benne, bár a döntő indok inkább az, hogy minden szárnyvonal más, és külön kell kezelni. Vannak határon átnyúló vonalak, a megszüntetésük bimbózó kapcsolatok elvágását jelentené. Vannak olyanok, amelyek turistacélpontokba vezetnek. Van, amelyik befektetések, ipari parkok helyszínein halad át. Persze vannak olyan önkormányzatok, amelyek nem képviselték településeiket, vagy nem tárgyaltak ügyesen.

 
Ön mivel érvelt a vonalak megtartása mellett? Milyen adatokra hagyatkozik?

 
– Nem szabad csupán az átlagos utasszámot alapul venni. Ha egy vonalon mindössze öten utaznak, ám nincs párhuzamos közlekedés, egy új buszjárat bevezetése nem feltétlenül gazdaságosabb megoldás. A vidék felemelkedése az, amit leginkább a szem előtt tartok. A tárgyalásokon nem adatokra, hanem tapasztalataimra és az önkormányzatok véleményére támaszkodom.


A MÁV jelentést írt a utasokról, az utazási teljesítményről, ám a piac felügyeletét ellátó Magyar Vasúti Hivatal szerint adatai megbízhatatlanok. Egyetért ezzel?


– A VTSZ azt is vitatja, hogy a vonalmegszüntetések 6,5 milliárd forint megtakarítást jelentenének; véleményem szerint ennek a felét sem érik el, ez az egész az éves MÁV-támogatások töredéke. Más példa: tíz éve kísérleti jelleggel üzemeltettek néhány szakaszt. A terv az volt, hogy az állam közreműködésével a települések tartsanak fenn bizonyos vonalakat. Ám azóta sem kaptunk adatot arról, mennyibe kerül egy-egy szakasz üzemeltetése, fenntartása. Így mérlegelési lehetőségünk sincs.


Mi következik ez után?

 
– Tovább tárgyalunk a szakállamtitkárral. Bízom benne. hogy összegyűlik az ötvenezer aláírás, s akkor az Országgyűlés köteles lesz megvitatni a kérdést. Jó volna, ha nem minden kormány a szárnyvonalak felszámolásával látna hozzá a vasút reformjához. Megvizsgálhatnák például a menedzsmentet is, szükség van-e annyi vezetőre.