A közúti-vasúti találkozásokról: vonat az, ami a tehetetlensége, irányíthatatlansága, és rossz hatékonyságú fékje miatt veszélyt jelent a többi közlekedőre. A vonaton utazókra nem, de a többi közlekedőkre igen. A biztonság azonban mindenkinek jár.
Hasonló a helyzet ahhoz, aki azért jár terepjáróval, mert ha azzal ütközik, akkor legalább nem ő hal meg. Közben pedig épp ezzel növeli a veszélyt az összes többi közlekedőre nézve. (Lásd még egyéni optimum és társadalmi optimum kérdése, vagy a +1 tehén esete)
Ha a vasút megszűnne, és busz járna helyette, akkor nem lennének "sorompós" balesetek, a vonatpótló busz meg a többi közlekedő simán ki tudja kerülni egymást.
Ugyan a nagyobb számban közlekedő közúti jármű (értsd a vonatpótló busz megjelenik a közúton) elviekben nagyobb baleseti esélyt jelent, azonban ez nem igazolható: nincs egyértelműen kimutatható arányosság a közúti forgalom nagysága, és a bekövetkező balesetek száma, és súlyossága között. Ha valami kimutatható, az a balesetek számban való növekedés, súlyosságukban a csökkenés.
"Igen csak nem ez volt a példádban."
De igen, mert kikerülésről volt szó. Kikerülni pedig az azonos pályán közlekedőt lehet, a többit keresztezni.
"még mindíg nem értem, hogy ettől miért biztonságossabb a busz."
Azért, mert ha előrelát az utas, akkor van pár másodperce felkészülni az ütközésre.
"Ha körölöttem az összes utas kiugrál a vonatból vagy a buszból az számomra nem befolyásolja az utazásom biztonságát"
Az nem, de nem is ezt mondtam. A két lány, akik leugrottak (zárt ajtó hiján le tudtak ugorni) a vonatról, nem halt/sérült volna meg Verőcén, ha busszal megy, ez egyértelmű.
"kardos gyerek a moszkva térnél"
ez elég gyenge volt :)
"Akkor csak kettőt, naaa. A baleseti statisztikásat, meg a biztonsági öveset."
Milyen statisztikára gondolsz?
A biztonsági öv a busznak a vonathoz képest biztonsági szempontból előnyös tulajdonságával, a jó fékhatással, kis lendülettel együttjáró igen kis mértékű biztonsági kockázat csökkentésére szolgál. A vonatnál azért nem kell, mert a vonat nem is tud úgy lelassulni, hogy ki, vagy előre lehessen benne repülni. Kivéve ha másik vonattal ütközik, olyankor jó szolgálatot tehetne az öv a vonaton is.
Az öv véd még a borulás közben elszenvedhető sérülésektől is, ilyet viszont a vonat is tud, tehát nem lepődnék meg, ha előbb-utóbb a vonaton is bevezetnék a kötelező övhasználatot. Bármennyire is ritka dolog a borulás. (busznál is, vonatnál is)