Lemez- és koncertajánló az UNDERGROUND Zenei Kulturális Magazin oldalán, dec. 12-i dátummal Eliána tollából.
* * * * * Ehhez kapcsolódóan néhány részlet a CIVIL Rádió hétfő esti riportjából:
Böszörményi Gergely: - Az első kérdésem arra vonatkozna, hogy mi is ez a FILMZENE?
Hiszen ez nem egy filmnek a zenéje ez a lemez.
Kollár Attila: - Igen. Ezt egy összefoglaló címként ragasztottuk rá azokra a kompozíciókra, amik az elmúlt évek során a legutóbbi UTÓPIA lemez után készültek.
Úgy gondoltuk, hogy ezek a kompozíciók nyugodtan elmehetnének egy filmnek a zenéjeként is, s innen adódott ez a filmzenei ötlet. Tehát gyakorlatilag ezek a rövid kis történetek, amik a zsoltárfeldolgozások mellett még a stúdió-szekcióban hallhatók, ezek ilyen filmzenei betéteknek is elképzelhetők.
Naszádi Gábor: - Megpróbáltunk segítséget is adni ahhoz, hogy mit lehetne ezekhez a zenékhez elképzelni: a filmzenék között hangeffektek, hanghatások hallhatók, amelyek segítenek ebben, de mindenki arra gondol, amire akar, persze.
B.G.: - (…) Sok olyan zenésszel, zenekarral vagyunk kapcsolatban (Ti is ilyenek vagytok), akiknél hogyha becsukjuk a szemünket, akkor mindenkinek elindul a film. És Te ugyan mondtad, hogy támpontot adtok ahhoz, hogy merre induljon el az embereknek a film, vagy milyen film induljon el, de azért azt gondolom, hogy a Ti zenétekre is nagyon sokféle film indul el. Nem?
K.A.: - Hát igen. Az első ilyen kompozíció, ami - mondjuk – elég konkrét támpont volt, az az Utazás az Andokban c. szám, ami néhány évvel ezelőtt már megjelent egy Periferic Válogatáson, és azt gondoltuk, mindenképpen itt a helye ezen a lemezen is.
N.G.: - De én hallottam olyanról, akinek a Feszty-körkép jutott róla az eszébe.
K.A.: - Mindenkinek más és más, úgyhogy a zene az ilyeténképpen abszolút behelyettesíthető, illetőleg ahogy elindítja az ember gondolkodását, nagyon sok mindenre lehet belőle asszociálni.
(…)
B.G.: - Ami számomra még mindig meglepő, amikor kimondom a címet: én mindig azt mondanám, hogy Utazás az Andokba. De nem, ez Utazás az Andokban! Az mit jelent?
K.A.: - Hát hogyha utazunk az Andokba, akkor első körben vagy hajón vagy repülőn kell utazni. És ennek a hangulata olyan, minthogyha ott lóháton tennénk meg ugyanezt, vagy akár szamárháton tennénk meg ezt a távolságot. Teljesen más közeg; tehát én azt gondolom, hogy ez az elnevezés a helyes, hogy Utazás az Andokban.
(…)
K.A.: - (…) A 128-as zsoltárral folytassuk a beszélgetést.
N.G.: - Amihez, ha klipet kéne készítenünk, akkor ezt az Ofra Haza-s hangulatot játszanánk meg, azt hiszem. Tehát: sivatag, oázis, teve…
K.A.: - … és a sivatagban egy templom, mert ugye templomi harangjátékkal kezdődik a kompozíció.
***
B.G.: - (…) Azt szerettem volna megkérdezni, hogy Ti ebben a mostani felállásban, ha jól tudom, a mostani stúdiófelállás szerint mentek - 6 fő a zenekar, ugye? Hogyan szólaltok meg?
Mert elsősorban ennek az egész lemeznek a hangzása egyfajta akusztikus, unplugged jellegű megszólalást tételez fel.
N.G.: - Abban bízunk, hogy sokan jönnek el és ezért nem vállaltuk azt be, hogy kizárólag erősítés nélkül állunk ennyi ember elé. Illetve, hát a dob az előír egy bizonyos hangerőt a többi hangszer számára is, ezért lesz erősítés, de nem torzított gitár lesz és más, esetleg erőszakos hangzású hangszer, hanem az unplugged jelleget fogjuk kicsit olyan szintre erősíteni, hogy azért élvezhető legyen.
K.A.: - Igen, tehát a zenekari felállás: az akusztikus gitár, a basszusgitár, a bongó/konga, a dob, a hegedű és a fuvola - ez megadja a jellegét ennek a megszólalásnak. És valóban csak annyira fogjuk erősíteni az akusztikus hangszereket, hogy kellő versenytársai tudjunk lenni a dobnak, amit azért valamelyest ahhoz, hogy jól szóljon, be kell egy kicsit erősíteni. És hát maga a templom akusztikája azért megfelelő zengést ad az egész produkciónak.
***
B.G.: - (…) Van-e valami olyan, amire a koncertre azt mondjátok, hogy „Na, most aztán gyertek el kedves közönség, mert itt valami olyan lesz, ami…!”?
K.A.: - (…) Én igazából azt hangsúlyoznám, hogy ilyen közegben, templomi közegben, egy komplett koncertet még nem adtunk. És lévén, hogy valóban az idő felében – tehát a játékidő felében – zsoltár- és énekfeldolgozásokról (református énekfeldolgozásokról) szól ez a lemez, nem választhattunk volna jobb helyszínt, mint egy református templomot. És ez egy olyan szép helyen van, és egy olyan nagyon jó akusztikájú hely, és olyan kedvesen fogadtak bennünket! Úgyhogy azt gondolom, hogy valóban egy jó választás volt.
K.A.: Nagyon sokakat szeretettel várunk erre a koncertre!
Sok szeretettel várunk mindenkit, aki ezt a zenét szereti,
és reméljük, hogy sokakkal találkozunk majd más koncerteken is!
|