Üdv,
bár határozott meggyőződésem, hogy ha érzelmi alapon érvelsz, akkor semmivel nem lehet finomítani a véleményeden, de nézzük végig:)
Említed, hogy a kínálat majd teremt keresletet, de remélem, hogy te sem gondolod komolyan. Ha mondjuk építesz egy húszkilométeres vasutat mondjuk Tatárszentgyörgy és Ürbőpuszta között, majd irányonként félóránként vonatkokat közlekedtetsz rajta, a kínálat rendkívül jó lesz, mégsem fogják nemhogy elegen, de senki sem használni. pedig kb kétezren is laknak a két említett településen. Nyilván a Szilvásvárad-Putnok vonal ennél jóval kedvezőbb helyzetű, de az alaphelyzet kisértertiesen hasonlít.
A fizetőképes lakosság fogalma viszont elég homályos az általad említett szövegkörnyezetben. Most arra gondolsz, hogy a MÁV csak a teljesárú, stb. utasnak járat vonatot, vagy arra, hogy a csóró ember nem ül vonatra, ha drága a jegy? Amit írtál, abból az elpbbi tűnik ki, csakhogy a vasútnak ugye vannak kötelezettségei, ezért az utasszámlálásnál is bevesznek mindenkit, jegytől függetlenül az adatok közé, de valahogy így sincs túlzottan kihasználva a vonal. Biztos eltűnt a nép szívéből a téli hála és inkább busszal jár.
A hivatásforgalmi elképzeléseid sem tűnnek elsőre túl kecsegtetőnek: ki használna egy Ózd-Eger vonatot pl? Mármint azon az egy-két tucat emberen kívül, aki most is a 87-esen jár. Ez most vonattal 2,5-3 óra lenne közvetlenül, kb ugyanennyi a most meglévő két átszállással is. Busszal most is lehet közvetlenül, a menetidő 70-90 perc. Szerinted melyikkel utazik a közlekedési eszközök iránt semleges átlagpolgár?
Ha elfogadjuk a feltételezésedet (bár a tény, hogy vásárolni, hivatalba járni egyaránt Ózdra, a kistérségi központba célszerű az érintett falvakról, mint Miskolcba vagy Egerbe, ezt megingatja), hogy a környékbeli megyeszékhelyek kedveltebb célpontok Ózdnál, megvizsgálhatjuk ugyanezt az általad vázolt Eger-Szilvásvárad-Putnok-Miskolcra nézve is: itt a Bükk közbeékeltsége okán pl Sátáról bejutni mindkét közl. eszköz szar, kb 2 óra, bár itt a vonat kicsit gyorsabb. Ezzel az a gond, hogy két órát senki nem utazik, hogy bevásároljon, iskolába járjon (akkor inkább megy kollégiumba), stb, amit az is bizonyít, hogy a menetrendi hangolás most is megvan, talán gyorsabb is, mint az irányváltás, mégsincs púposra tömve a Bz. Sőt.
(De csak hogy bizonyítsam kompromisszumkészségemet, én is elismerem, hogy a táj szép, stb, ezért ideálisnak tartanám, ha önköltségi áron bárki rendelhetne turistavonatot (pályaamortizáció arányos részével, mindennel), és akkor kiderülne, hogy tényleg érdekel-e annyi embert, hogy ne az a 8M/év jöjjön ki egy vonat költségére:)