Folytatódik az aláírásgyűjtés a vasúti szárnyvonalakért - 14 vonalért még küzdenek a települések
Nem tekinthető véglegesnek a vasúti szárnyvonalak megszüntetéséről született csütörtöki kormánydöntés, hiszen 14 vonal ügyét csak elnapolták, és ezekhez további vizsgálatok szükségesek - véli a Vasutas Települések Országos Szövetségének elnöke. A szervezet ezért továbbra is gyűjti az aláírásokat, azt szeretné elérni, hogy az ügy a kormány helyett a Parlament elé kerüljön.
Nem tekinthető véglegesnek a gazdasági tárca által bejelentett döntés, amely szerint február végéig a MÁV 14 vonalán szüntetik meg a közlekedést. A másik 14 szárnyvonal ügyét ugyanis csak elnapolták, ezekhez további vizsgálatok szükségesek, mert mindegyik vonalról külön-külön döntéseket kell hozni - mondta a Független Hírügynökségnek a Vasutas Települések Országos Szövetségének elnöke.
Kaszai János elismerte, hogy valóban vannak olyan vonalak, ahol nem indokolt a személyszállítás fenntartása, ugyanakkor úgy vélte: vannak olyanok is, ahol inkább fejleszteni kellene.
A Vasutas Települések Országos Szövetségének számításai szerint a kormány számításainal jóval kevesebb pénzt, legfeljebb kétmilliárd forint lehetne megtakarítani a szárnyvonalak felszámolásával - tette hozzá Kaszai János.
A szövetség január 10-ig folytatja az aláírásgyűjtést az ország 1854 településén, amelyhez már a környezetvédők is csatlakoztak. A november 11-i indulás óta csaknem 20 ezer aláírás gyűlt össze. A cél nem a tiltakozás, hanem az, hogy a vasút kérdése a kormány asztaláról kerüljön át a Parlament elé. A szövetség szerint a legjobb megoldás az lenne, ha hosszú távú, 7-10 éves koncepciót dolgoznának ki a 3700 kilométernyi vasútvonal ügyében, és valamennyi vonalról külön hoznának döntést.
A gazdasági és közlekedési miniszter csütörtökön jelentette be, hogy február végéig a kormány döntése értelmében a MÁV 14 vonalán 474 km hosszúságban szüntetik meg a közlekedést, 5 vonalon, 221 kilométeren pedig az eddigi pótlóbuszok helyett Volán-járművek veszik át a vasút szerepét. További 14 mellékvonal sorsáról még egyeztetnek. Egyelőre nem tudni, hogy a 14 szárnyvonal kikapcsolásával hány ember veszíti el az állását. Nincsenek pontos adatok arról sem, mennyi megtakarítással jár a szüneteltetés, becslések szerint több milliárd lesz forint ennek összege.