Sohasem értettem, értelmes(?) emberek hogyan keverhetik össze a reklámpszichológiát az érveken alapuló meggyőzéssel. Egy ügyesen felépíettt reklámhadjárat elhiteti a legközönségesebb vacakról is, hogy nélkülözhetetlen számodra, és csak akkor vagy 21. századi trendi, ha birtokolod.. Az igazság keveredik a hazugsággal megfelelő arányban, így ha sokan és sokszor elmondják, meg tudnak győzni. Főleg, ha hitelesnek látszó emberek is sulykolják. Színészek, sportolók, médiasztárok az egyik árunál, politológusok, történészek, éretlmiségiek a másik árunál.
Így próbálják most eladni a közlekedési és az egészségügyi reformot. Mert nem kétséges, hogy szükség van mindkettőre. Csak nem úgy, ahogy elkezdték.
Nincs gondom az egészségügyi reform azon részével, hogy többszintűvé kell tenni az ellátást. Csak éppen nem úgy kell elkezdeni, hogy először rombolunk, hanem alulról építkezve. Mert ha először kijelöljük a csúcsintézményeket, és megszüntetjük a tömegeket ellátókat, csak azt érjük el, hogy néhányan százmilliók vagy milliárdok ráfordításával életben maradnak, míg ezrek vagy tízezrek ellátás nélkül évekkel korábban meghalnak. Persze, hadd hulljon a férgese, mi? Amíg ki nem építik a jól funkcionáló alapellátást az egynapos sebészetekkel és a sűrű mentőhálózattal, nem szabadba a második lépcsőre lépni. És hol van még a csúcs! Csak hát ez pénzbe kerül. Minden reform pénzbe kerül. Ezért nem reform ez, hanem pénzkivonás.
Az egészségügyet amúgy is a neveléssel kellene kezdeni, szemléletváltással, egészséges életmódra oktatással stb. Csak akkor hol van a gyógyszergyárak meg a műszergyárak haszna? Meg hol lehet privatizálni pl. a szabadsághegyi meg hűvösvölgyi ingatlanokat?