macskusz házikusz Creative Commons License 2006.12.07 0 0 224
Parlament: leszakad a csillár?  

stoffán

 

"Dr. Hoffmann Rózsa nem érti: miért e diszkrimináció, és miért a heves támadás a történelmi egyházak ellen, s főleg a liberálisok részéről, hisz közülük is tanultak ilyen intézményben egykoron. Tán az SZDSZ elnöke, Kuncze Gábor is felismerné még magát a kecskeméti piarista gimnázium korabeli tablóján...

  ></P>

- A magyar iskola története elválaszthatatlan az egyházakétól. A Szent Márton hegyén 996-ban alapított elsőt követően, évszázadokon keresztül európai színvonalat teremtettek és adták tovább a tudást a történelem szörnyű viharai közepette. Kevesen tudják az 1948-as államosításig az intézményrendszer több mint 60 százalékát gondozták. A diktatúra mindössze tíz egyházi középiskola működését engedélyezte négy évtizeden keresztül, és akkor a falak közé a műveltség mellé beköltözött a félelem és a szegénység is. A rendszerváltoztatáskor visszaállt az egyházak iskola-fenntartási joga, ami egy demokratikus társadalomban magától értetődik. Ám miközben az egyházak visszakapták intézményeiket, nem kapták vissza forrástermelő tulajdonaikat. Ennek elismeréseként vállalta az állam, hogy a közfeladatokat ellátó egyházi intézményeket ugyanolyan mértékben finanszírozza, mint az államiakat.
- A történelmi egyházak ma a közoktatás 7 százalékát képviselik, iskoláikat mindig, így most is, a jó nevelés, a hit, az erkölcs, a magas színvonal és a korszerűség jellemzi. Minőségi fejlődésüket jól mutatja: a tanulók száma tizennégy év alatt megnégyszereződött; évről évre nő a jelentkezők száma, és ma már nem tudnak mindenkit felvenni. A növekvő társadalmi igény mögött nemcsak a jó iskola iránti jogos szülői remények húzódnak meg motívumként, hanem ezen intézmények kiváló eredményei is. Az egyházi iskolák arányszámukat meghaladó mértékben élenjárnak a felvételi mutatók és ami még fontosabb, az úgynevezett pedagógiai hozzáadott érték tekintetében. A növekvő tanulólétszám és apadó finanszírozás mellett jóval magasabb százalékban foglalkoznak a gyerekekkel szakkörökben, tehetséggondozásban, énekkarokban, kirándulásokon, mint az állami iskolák.
- Az egyházi intézményekben dolgozó pedagógusokat összeköti a közös hit, a vallásos értékrend egyöntetű vállalása és képviselete. Ez óriási előny, hiszen erre építve nevelési eljárásaik erőlködés nélkül, úgyszólván automatikusan összehangolódnak. A napokban készült el a vatikáni megállapodás eredményeit és hatásait elemző bizottság jelentése. Ebben a tudós testület sok fontos megállapítást tett, kiemelve, az egyházak oktatási szerepvállalása az oktatásügy demokratizálásának egyik fontos mozzanatát jelenti: "Az egyházakkal kötött megállapodások pedig a közmegegyezés és a társadalmi béke fontos alkotórészeivé váltak, és az abban foglaltak fontos történelmi jóvátételt jelentenek." Ugyanez a bizottság korrekt módon feltárja azt is, hogy zavaros a finanszírozás, és ajánlásaiban egyértelműen sürgős intézkedést javasol. Ezért a Kereszténydemokrata Néppárt arra szólítja fel a kormányzó erőket, hogy tartsák be az egyezményeket, és korrigálják az egyházi oktatást sújtó hátrányos megkülönböztetéseket a költségvetési törvényekben.
Dr. Hoffnan Rózsa bízott, s még mindig bízik abban: sikerült, sikerül az igazság felderítéséhez közelebb hozni és felmutatni, hogy az egyházi iskolák a magyar közoktatási rendszer szerves részei, fennmaradásunk, tehát mindannyiunk közös érdeke. Ez utóbbiakat a kormány nevében elismeri Arató Gergely államtitkár úr is, majd fölbátorodva, egészen fölháborodva ki- és bejelenti:
- A leghatározottabban vissza kell utasítanom a képviselő asszonynak azt az állítását, hogy a kormányzat, a költségvetés, az állam hátrányosan különbözteti meg ezeket az iskolákat. Éppen ellenkező a helyzet ezeket az iskolákat a jelenlegi finanszírozási rendszer pozitív megkülönböztetésben részesíti…
 ***
A tető csúcsíves ablakain át egyenletes fény világítja meg a "haza háza" legfontosabb termének, hatalmas, patkó alakú, 25 méter mély, hátsó falánál 23 méter széles, 17 méter magas belső terét. A patkó belső körének bársonyszékeiben a mindenkori kormány épp jelen lévő jelesei ülnek. Csillár is segíti, hatalmas csillár a tisztán látást, a még tisztábban látást. Csodálkozik Dr. Hoffnan Rózsa, módfelett csodálkozik: hogy-hogy nem szakadt, szakad le fölöttük…
(KALAPOS) gondola"