Éles viták kereszttüzébe kerülhet Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az MSZP-frakció ülésén – igaz, szocialista forrásaink szerint ezek már „csak” szakmai jellegűek lesznek, a nyugdíjügyben tanúsított „hűtlenség” várhatóan nem kerül szóba. Az egyik legkényesebb téma továbbra is a szárnyvonalak megszüntetése lehet, ahol a jelek szerint ismét „alibimegoldásra” készülne a GKM.
„Nincs dráma, de a frakció minden bizonnyal helyére teszi majd Jánost” – összegezte a mai frakcióüléssel kapcsolatos várakozásait prominens szocialista forrásunk, aki szerint „Gyurcsány Ferenc a legrosszabb pillanataiban sem engedett meg magának olyan penetráns hangot a szocialistákkal szemben, mint a gazdasági miniszter”.
<!--
var uniq=Math.round(Math.random()*100000000);
document.write('');
// billboard banner
var oldBillboardHeight = 60;
var oldBillboardWidth = 0;
setTimeout("setBillboardHeight()", 1000);
var i = 0;
function setBillboardHeight() {
h = getobj("billboardbanner_innerside").offsetHeight;
if (h == 0) h = getobj("billboardbanner_innerside").clientHeight;
o = getobj("billboardbanner");
if (h > oldBillboardHeight) {
o.style.height = h + "px";
oldBillboardHeight = h;
}
w = getobj("billboardbanner_innerside").offsetWidth;
if (w != oldBillboardWidth) {
ww = parseInt(getobj("billboardbanner").offsetWidth);
getobj("billboardbanner_innerside").style.left = parseInt((ww - w) / 2) + "px";
oldBillboardWidth = w;
}
setTimeout("setBillboardHeight()", 1000);
}
//-->
<!--
var ord=Math.round(Math.random()*100000000);
document.write('');
//-->
„Nem a nyugdíj-ügy újratárgyalására készülünk” – erősítette meg a Hírszerzőnek az egyik szocialista szakpolitikus is a ma öt órakor kezdődő frakcióüléssel kapcsolatban, melynek témája hivatalosan a közlekedési reform lesz, Kóka János prezentációjában.
A stiláris problémákon kívül Kókával szemben tartalmi kifogások is felmerültek – elsősorban a tárca által a kormány elé terjesztett, a közösségi közlekedés jövőjével foglalkozó koncepcióval kapcsolatban, amelyről a Hírszerzőnek egy Kókával egyébként szimpatizáló szakember is elismerte, hogy „csapnivaló fércmunka”. A hétvégi balatonőszödi kormányülésen a Népszabadság és a Világgazdaság szerint is „átdolgozásra visszaküldve” minősítést kapott a Kóka János által felvázolt közlekedési reform, amellyel kapcsolatban a szocialista képviselők szintén elég bizalmatlannak tűnnek.
Vasúti reform újratöltve
A frakcióülés két legkényesebb pontja várhatóan a közlekedési tarifák és a vasúti reform kérdése lesz. Utóbbin belül is – az MSZP egyik gazdaságpolitikusa szerint „a gazdaságilag legkisebb jelentőségű, politikailag legérzékenyebb” szárnyvonalmegszüntetések ügye. Az MSZP a MÁV által készített – forrásunk által „golyóállónak” minősített – tanulmányokkal, felmérésekkel készül a vitára.
Abban pedig nemigen van vita liberális és szocialista forrásaink, valamint a témával foglalkozó szakemberek között, hogy a verbálisan hiperreformernek mutatkozó miniszterről a MÁV-val kapcsolatos lépései során „a napnál világosabban kiderült inkompetenciája és a valódi reformokkal szembeni érzéketlensége”.
A fővonalak termelik az igazi veszteséget (fotó: mav.hu)
A Népszabadsághoz kiszivárogtatott, több ezer kilométernyi vasúti mellékvonal megszüntetéséről szóló elképzelések legalábbis azt tükrözik, hogy Kóka – a MÁV menedzsmentjének elképzeléseihez alkalmazkodva – valódi strukturális átalakítás helyett a legkisebb ellenállás irányába haladva a mellékvonali személyszállítás felszámolása révén tesz kísérletet a központi költségvetés számára évről évre több tízmilliárd forintos pluszkiadással életben tartott államvasúti konglomerátum egybentartására. Holott a mellékvonalak üzemeltetése a MÁV veszteségeinek elhanyagolható részét teszik ki csupán – a fővonali személyszállításhoz azonban a jelek szerint Kóka éppúgy nem mer nyúlni, mint elődei.
Lapunknak ugyanakkor minden nyilatkozó azt állította, hogy már legfeljebb csak a „melyik ujjunkat harapjuk” kérdésében lehetnek alternatívák. „Köszönöm, hogy néhányan agyhalottak gyülekezetének tekintenek minket, de pár neuronnal még rendelkezünk, mi is fel tudjuk fogni, hogy jövőre nem lesz százmilliárd forint a MÁV veszteségeinek a betömködésére, mint ahogy abban sem bízik senki, hogy Veres János az ülés mellékszereplőjeként egy bőségszaruból egyszer csak kiönti ezt a pénzt az asztalra” – mondta a szocialisták egyik munkacsoport-vezetője.
Azt forrásunk is elismerte, hogy a frakción belül komoly lobbizás várható majd arról: végül mely vonalakat zárjanak be. „Ez innentől már nem pártpolitika, ha érintett, akkor a térség szocialista képviselője ugyanúgy tiltakozni fog, mint a fideszes, MDF-es, KDNP-s vagy SZDSZ-es… ja, olyan nincs” – eresztett meg egy szurkát a gazdasági miniszter pártja felé a honatya.