takarito Creative Commons License 2006.11.13 0 0 3654

Negatív hatását, vagy már a negatív visszahatását érzi? A különbségtétel azért fontos, mert az utóbbi tartozik többnyire a retorzió fogalmai közé, és nem csak a törvényes, hanem az emberi kapcsolatokban is működik. Csak ott nem büntetésnek, hanem bosszúnak hívják.

 

Nem félelmetes ha az ember egy bűnösséget elfogad, viszont ártatlanokat nevezni bűnösöknek mindenképp hamis ideológia. Felvállalni persze vállalja az ember a tévedéseit és hibáit, viszont meg kell különböztetni azokat mások tévedéseitől és hibáitól. Én azárt sem tartom helyesnek általánosan bűnösnek tartani az embert cselekedeteinek figyelembe nem vételével, mert így téves megítéléseket próbálunk érvényesíteni az ártatlanokkal szemben is. Nincs általában bűnös vagy hibás ember, hanem vétkezhet az ember valaki ellen, vagy követhet el hibákat. Ám ilyenkor nem általánosságokból, nem az eredendő bűnből, hanem abból a vétkezésből vagy hibából kell kiindulni. Megbocsátás sem általánosan történik, hanem egy cselekedetet érintően. Viszont keresztény tükör szerint Pál általános bűnösséget rajzol az emberről az eredendő bűn miatt, viszont általános bocsánatot is hirdet az engesztelő áldozat miatt. Ez nem helyes, és ezt Jézus sem adta tanításba. Nem lehet általánosan megbocsátani valakinek úgy, hogy konkrét következmények alól viszont nem adsz mentesítést. Vagy szabadulást úgy, hogy konkrét kötöttségeken nem történik változás.

 

Nem lehet egy büntetésen túl lenni azzal, hogy rájön arra az ember, hogy hibát követett el.  A büntetésen csak úgy lehet túl lenni, ha azt végrehajtják, vagy elengedik. A hibás szemlélet motorja az, hogy a hibából következő kárt azonosítja az ember a kár visszahatásából származó retorzióval. Pedig nem ugyanaz a kettő és nem szabad a hiba következtében fellépő kárt, fájdalmat, sérelemet, bánatot, szenvedést eleve büntetésként (tehát a hatást visszahatásként) kezelni.

 

Azzal azonban nem azt akarom mondani, hogy a hibáinkból születő szenvedést nem azonosítom a retorzióból születő szenvedéssel, hogy nem törődöm a szenvedéssel. Dehogynem.A betegséget gyógyítani, a kárt kijavítani, a problémákat megoldani, bánatost felderíteni ami tulajdonképpen a legfontosabb része az evangéliumnak. Pont ez a része teszi különbbé Mózes törvényeinél. Ám szakértelem híján a magassarkú cipőd sarkát sem tudod visszahelyezni a helyére, ilyenkor jön a bosszú. Ezért én arra utalnék, hogy az evangélium egy tudomány előtt nyitja meg a kaput, amely valóban képes a szenvedés és fájdalom orvoslására, ám ahhoz azt meg kell szerezni.

 

 

Előzmény: Ilona_ (3653)