Elnézést, de azért mert képtelen volt Jézus a hegyi beszéd elhangzásakor a zsidók feje felett a gallokig elkiabálni, attól még nem csak a zsidókhoz szólt a tanítása.
Nem volt megváltási folyamat, amit végre kellett volna hajtani és az különösen nem a hegyi beszéddel kezdődik. A megváltás Pál apostollal kezdődik, aki először feldobja az eredendő bűnről való tanítását, amelyről Jézus szándékosan nem tanított. Miért? Mert nem azért jött.
Megnyugtatlak, hogy nem Izrael történelmi fejtegetéseit jött a hegyi beszéddel Jézus magyarázni, hanem az ember életmódjával és igazságaival kapcsolatos beszédeit átadni.
Sem lélekben szegény, sem szellemben szegény nem vehető ki a hegyi beszéd értelmezéséből. Miért,? Mert az evangélium mindkettőt gyógyítani jött, nem pedig boldog célként felvázolni. A helyes értelmezése a lelki szegénynek inkább a tényleges (anyagiakban) szegények felemelése lenne, amivel éppen egyezik Lukács megfogalmazása is, aki egyenesen csak a szegényeket nevezi boldognak. Máté azonban finomít a meghatározáson, tehát azokat a szegényeket nevezi boldognak, akik szeretetben, békességben tudnak közösségi és szellemi tevékenységeket végezni, nem pedig káromkodva, piálás közben és egymást is meglopva, átvágva.
Tehát lelki életet élő szegényekről beszél, nem testi életet élő szegényekről..