sosiforda Creative Commons License 2006.11.11 0 0 16790

A mai Békés Megyei Hírlap próbált utánajárni, de ők sem tudtam meg semmi kokrétumot:

 

http://www.bmhirlap.hu/index.php?apps=cikk&d=2006-11-11&r=1&c=556981

 

""Csatába lépnek a vasútért


A vidéken élők a végsőkig kitartanak a vasúti szárnyvonalak mellett. A december
10-én életbe levő menetrendben még szerepelő mellékvonalak megmaradása
érdekében ma országos akció kezdődik.

A korábban bejelentett hírek szerint 28 vasúti mellékvonalon szüneteltetik december 12-étől a személyszállítást, de tény, hogy a december 10-én életbe lépő vasúti menetrendben még szerepelnek ezek a vonalak.

 

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője elmondta, nem tud arról, hogy pont került volna a szárnyvonalak bezárásával kapcsolatos ügy végére, ezért nem hagyták ki ezeket a menetrendből.

 

Az érintett településeken élők ragaszkodnak vasútjukhoz. Ma országos aláírásgyűjtés indul annak érdekében, hogy az Országgyűlés tárgyaljon a vasúti mellékvonalak további működésének kérdéséről. A népi kezdeményezés akkor lesz érvényes, ha legalább ötvenezer hiteles aláírás összegyűl. Az aláírásgyűjtés a tervezett szüneteltetés által érintett kétszáz település, a Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ), a Magyar Közlekedési Klub és a Levegő Munkacsoport szervezésében mintegy ötszáz helyen (például az érintett polgármesteri hivatalokban) kezdődik el. -

 

Magyarországon a vasúti mellékvonalak hossza összességében meghaladja a 3700 kilométert. A júliusban bejelentett kormánydöntés 28 vonalat érintve 942 kilométer hosszú vasúti pályán szüneteltetné a személyszállítást. Arról is hallani, hogy további 52 vonal gazdaságosságát vizsgálják, sőt 81 egyéb vonal működtetését is áttekintik. Az érintett településen élők nem látják mi helyettesítheti számukra a helyközi közlekedést. Az biztos, hogy a vonatot az autóbusz nem válthatja fel. A 28 mellékvonal által érintett kétszáz település polgármesterével, vezetőivel senki sem tárgyalt ebben a témában. Szövetségünk vitatja azt is, hogy a tervezett szüneteltetéssel beharangozott 6,2 milliárd forint megtakarítás valós számokon alapszik. Hiszen ami a vasútnak veszteséges, az a közúti közlekedésnek sem nyereséges. Mivel a pályák felszedéséről nincs szó, azok megőrzése és karbantartása szintén pénzbe kerül - mondta Kaszai János, a VTSZ országos elnöke, Vésztő polgármestere. A VTSZ szerint először a vasúti belső szabályzatokat lenne célszerűbb felülvizsgálni. Köztük nagyon sok olyan van, amelyek több évtizedesek, s a mai társadalmi viszonyok között már be sem tarthatók. Vésztő polgármestere megemlítette: Nyugat-Európában (főleg Angliában, Franciaországban) ezeket a mellékvonalakat újra felállítják, üzemeltetik. Európai uniós pénzre is lehetne pályázni a vasutak korszerűsítésére. - Tudjuk, a legegyszerűbb megoldás a szüneteltetés, de ahol korábban már megtették ezt Magyarországon, ott soha többé nem indult újra a személyszállítás, sőt még a síneket is felszedték - hangoztatta Kaszai János. Minden érintett vonalat külön kell vizsgálni - A 28 vonalat mind külön-külön kell vizsgálni. Vannak köztük olyanok (Körösnagyharsány, Battonya, Ipolytarnóc, Rédics), ahol határnyitást terveznek. Máshol a turizmus indokolja a vasút fenntartását. Egyes helyeken ipari parkok létesültek: ezek kiszolgálása szintén a vasút feladata lenne. De bizonyára vannak olyan térségek is, hol a vasút jelentősége már nem számottevő. Az is lehet, hogy más működtetési formák szükségesek. Ez ügyben Vésztőn és Balassagyarmaton térségi vasútimodell-kísérletek folynak, melynek eredményeit szintén meg kell várni. Tehát széles körben kell tárgyalni a témáról, s ezáltal lehet, hogy csökkenthetők a költségek - közölte Kaszai János. Bezárásra ítélt vonalak Békés megyében Vonal Vonalhossz (km) Naponta megtett út (km) Battonya-Mezőhegyes: 18 252 Kisszénás-Kondoros: 6 48 Murony-Békés: 8 96 Orosháza-Szentes (Csongrád megye): 40 400 Vésztő-Körösnagyharsány: 32 320"

 

http://www.bmhirlap.hu/index.php?apps=cikk&d=2006-11-11&r=1&c=556922 

"Még nincs sínen a döntés

Aláírásgyűjtéssel tiltakoznak mától a vasúti szárnyvonalak bezárása ellen az érintett települések lakói. Az ügy végére nem került egyelőre pont. Ezt jelzi, hogy annak ellenére, hogy a korábbi hírek szerint december 12-étől az országban 28 mellékvonalon szüneteltetik a személyszállítást, a december 10-én életbe lépő vasúti menetrendben még szerepelnek a "halálra ítélt" vonalak, köztük az öt Békés megyei is. A Vasutas Települések Szövetsége szerint nem indokolt a megszüntetés, és abban is kételkednek, hogy a közlekedést busszal meg lehet oldani. Szarvas Péter, a Körös Volán Rt. vezérigazgatója azt mondta lapunknak, miután nyáron hallották a híreket, lépniük kellett. Elvégezték a hatástanulmányokat, de egyelőre semmilyen konkrét döntés nem született a forgalom átvételéről. "



 

Előzmény: M41 2127 (16775)