naiv Creative Commons License 2006.10.29 0 0 470
Ahogy Fábry látja, nem is rosszul...:

"...Azt is a nagy problémák közé sorolta a humorista, hogy elmaradt a diktatúra utáni – „ha nem is számonkérés, hanem mondjuk a megnevezés”. Fábry úgy látja: „1956 az ómega és az alfa”, még azoknak is, akik esetleg 56-ról nem is tudnak. Minden ahhoz képest létezik. Nincs más szellemi és morális kiindulópontunk – mondta. „Elmaradt a katarzis, elmaradt a rendszerváltás, a számonkérés, még a megnevezésig sem jutottunk el, de úgy látszik, ezeket a dolgokat nem lehet megúszni” – jelentette ki, megjegyezve: „mégiscsak Orbán Viktor van közelebb 56-hoz, mint Horn Gyula és társai, ez nem olyan bonyolult összefüggés”.

Fábry beszélt „a rabmadarak és a második nyilvánosság összefüggéséről” is. Mint mondta, sokan közülük barátai voltak, s akkor mérhetetlenül tisztelték is őket, mert azt gondolták, ezek az emberek mégis vállaltak valamit. Neki például megvan az összes Beszélő. Ebben is voltak maradéktalanul tisztességes emberek – mondta -, „de azért arra például lassan válaszolni kellene, hogy Demszky miért ment be a Gyorskocsi utcába, vagy akkor Konrád György felnyomta-e a sógorát vagy nem”. A Fábry által csak rabmadaraknak nevezett SZDSZ indult a legerősebb szellemei potenciállal, óriási második nyilvánosságbeli háttérrel, éppen ezért nem érti, hogy „miközben párás tekintettel beszélnek arról, hogy Németországban milyen csodálatos írónak lenni, azt a „múltmunkát”, amit a németek aggályos példaszerűséggel végrehajtottak, ezt a „múltmunkát” az elmúlt negyven évvel kapcsolatban miért nem vagyunk képesek végrehajtani?”

Fábry Sándor úgy vélte: valamiféle új „kerekasztalt” kellene létrehozni, mert ez a demokrácia ebben a formában nem működik. De ha létrejön egy ilyen tárgyalás, akkor a baloldalnak bizonyos ügyekben hátrább kell lépni. A baloldal egyébként nem is baloldal Fábry szerint, hanem „túlélési milliárdos juppikból álló, egyébként ne féljünk a szótól, köztörvényes társaság”.

A humorista szerint a Kádár-korral kapcsolatban is ki kell alakítani valamiféle álláspontot.
56 szörnyű konklúzióhoz vezetett – mondta. Az egyik az, hogy „mi mindent megtettünk, de mégsem ment”, a másik, hogy egy jobb élet keletkezett a Kádár-korszakban. Mindezzel együtt, miközben létrejött ez a legvidámabb barakk, a gulyáskommunizmus, ennek a levét isszuk ma. A Kádár-korszak egy „hínáros, ingoványos takony volt” – jelentette ki, de ennek ellenére sem kell azon csodálkozni, hogy vannak iránta nosztalgiák a „mondott okokból”, de azért is, mert az a több millió leszakadó akkor jobban élt.

Fábry szerint közkeletű tévedés, hogy ez a párt, az MSZP, már „nem az a párt”. De az - mondta., majd kijelentette: a baloldalnak abba kell hagyni az antiszemitázást és a fasisztázás, főleg egy olyan kormánnyal szemben, amelyik a holokauszt-emléknapot beiktatta. „Mit tegyünk még? Minden megteszünk. És éjjel-nappal antiszemita szarháziak vagyunk” Fábry szavai szerint.

A humorista programpontokat is felsorolt beszéde végén, ezek arra vonatkoznak, mi az, amiben meg kellene állapodni egymással a szemben álló feleknek, de csak azok után, hogy „a volt MSZMP-sek kilépnek a rendszerből.
Fábry szerint mindenképpen meg kellene egyeznünk a földkérdésben, felül kellene vizsgálnunk a privatizációt, és a „multiknak a tökére egy kicsit rá kellene lépnünk”, ugyanis „azt a pénzt, amit ezek az urak felvettek és elbokáztak, azt valakinek ki kell fizetni, de az lehetetlen dolog, hogy csak a proletáriátust borotválják, a multikat meg nem”. A multik Magyarországról 9-10 ezer milliárd forintnyi nyereséget visznek ki -–idézte Járai Zsigmondot a humorista, és szerinte a közteherviselés azt jelenti, hogy abban a bankok meg a multik is kiveszik a részüket, „illetve próbálkozzanak lassan nemi adófizetéssel”.
Fábry szerint, ha a hiányzó pénzeket ki kell fizetni, ami valószínű, annak az első lépése az kell legyen, hogy „ezek többé nem tudjanak felvenni”. Mint mondta, sokszor gondolkodott azon, hogy ezeknek a „kőgazdak embereknek miért fontos a politika”. Valószínűleg azért – adta meg a választ is -, mert maguk is tudják, hogy vagyonuk nem legitim eredetű, tehát „mocskos, szőrös kezüket rajta kell tartani a törvény reteszein, nehogy jöjjön valaki és megkérdezze: hogyan, miből, kivel”? ..."