takarito Creative Commons License 2006.10.26 0 0 3064

Folytatás:

 

A törvénytelenség és a gonoszság egyáltalán nem szinonim, vagy egymással lecserélhető fogalmak. Attól, hogy egy pogány él törvény nélkül, még nem csak a gonoszság megcselekvesére teszi képessé, hanem a jó és igaz csekedetek elvégzését is megteszi.

 

Ezért Péter teljesen rosszul fogalmaz, ugyanis törvénytelenségért senkit nem lehet megfeddni, még a törvény alatt lévő Bálámot sem, hanem csak törvényszegésért.

Lehet hogy a törvénytelenséget és a törvényszegést azonos fogalmakként kezeli több helyen a Biblia, akkor ott azonnal tévedéssel kell számolnunk. Pont Péter tehát az, akit te helyesnek ítéltél, mégis hibásan van leírva, és gondolata tévedés. Pont akkor lett volna helyesebb a fordítás, ha gonoszságot írt volna törvénytelenség helyett, mert valójában azért bárkit meg lehet feddni.

 

Az 1 János 3,4 ehhez hasonlóan tehát tipikus hiba a Bibliában:

Valaki a bûnt cselekszi, az a törvénytelenséget cselekszi; a bûn pedig a törvénytelenség

 

Az előbb szerintem világosan elmagyaráztam a különbséget törvénytelenség és törvényszegés között, mégegyszer tehát, a bűn pedig a törvényszegés.

Pál megfogalmazási kísérletei már megközelítik a helyes értelmezést:

Törvény nélkül holt a bűn. (Róma 7,8)

A törvény eljövetelével felelevenedék a bűn. (Róma 7,9)

Működik már a törvéynszegés titkos bűne. (2 Thess 2,7)

A törvény a bűnök okáért adatott. (Gal 3,19)

 

A lényeges észrevétel tehát az, hogy a törvény és a bűn egymástól elválaszthatatlan fogalmak, és nem cserélhetőek le "hitetlenség" vagy "engedetlenség" vagy "törvénytelenség" szavakra.

 

Pál azonban félreérti a kérdést, mert a megoldást, azaz amit a kegyelemben vél meghatározni, az nem a bűntől szabadít meg, hanem a büntetéstől. A félreértés abből fakad, hogy a bűn és büntetés közötti különbséget elfelejti  megtenni azért, hogy a kegyelmet a büntetés mellett a bűnre is kiterjeszthesse. A hiba nála tehát az, hogy míg a büntetés eltörlésére valóban igaz a kegyelem, addíg a bűntől való felszabadulásra már nem, hiszen ahhoz az igazság ismeretére lenne szükség, az pedig már a kegyelmen túlmutató lépcső.

 

 

Előzmény: vámmentes (3047)