GyöBzs Creative Commons License 2006.10.25 0 0 16509
A vasúti vállalkozások és a pályavasút szétválasztását elsősorban az egyenlő versenyfeltételek megteremtése és tartós biztosítása indikálta. Tehát ebben a közelítésben amennyiben nincsen igény a pályához történő szabad hozzáférésre (a térségi vasutak esetén általában jellemző) és a méretgazdaságosság elveinek megfelel (a 400 km-re maximált hálózatméretből ez adódik; Vtv.), célszerű a pályavasút és a vállalkozó vasút integrált vasúti társaságba történő összevonása, együttes működtetése.
Az integrált vasúti társaság által működtetett vasúti pályahálózat esetében – a vasúti törvény rendelkezései szerint –
• a vasúti pályahálózat kapacitásának elosztását,
• az integrált vasúti társaság Hálózati Üzletszabályzatának kidolgozását,
• a hozzáférésre jogosult által fizetendő hálózat-hozzáférési díjak összegének meghatározását, továbbá
• az integrált vasúti társaságnak az általa működtetett vasúti pályahálózathoz történő hozzáférése költségeinek meghatározását kötelezően a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Szervezet (a továbbiakban: VPSZ) végzi.

Így azok az elemek, amelyek a szolgáltatás adminisztratív költségeit növelik és verseny hiányában mellőzhetők lennének nem hagyhatók el. A kitétel azonban csak az integrált vasúti társaságra vonatkozik, így abban az esetben ha
• a pályavasút az önkormányzatok és az állam tulajdonában önálló vállalkozásként, költségközpont-szerűen működik és
• a vállalkozó vasúti társaság az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló szervezetként profitcentrum-jelleggel működik
a kapacitás-elosztásból, piacfelügyeletből és a nyílt hozzáférés egyéb kellékeinek megteremtéséből fakadó költségek megtakaríthatók, valamint biztosítható a közszolgáltatási szerződés közvetlen odaítélésének lehetősége.

Tehát továbbra sem kapod ingyen a tejet meg a kenyeret, hanem kizárólag a valódi költségeket kellene finanszíroznod.
Előzmény: Carpy (16507)