Kedves Mumu!
Azert en megjegyeznem -amit Te mint valalsos ember valoszikuleg nem igy gondolsz_ hogy Kemal Stzafa-nak nagyon sokat koszonhet Torokorszag.
Nézd, szerintem ennek nincs túl sok köze a valláshoz. Hogy mit köszönhet Törökország Kemal pasának?
-Egyik oldalról alapvetően az államisága meglétét. Az adott történelmi helyzetben az I. vh-s vereség után után az ő vezetsévéel harcolták ki a törökök államiságuk fentmaradását, és hatalmi tényezőként való fentmaradását.
-Persze ez nem erkölcsi kategória, mert egyben ő tette teljessé apl. az örmény népesség kiűzését, kiirtását.
-Egybekben alapvetően követte az ifjútörök mozgalom politikati irányvonalát, annak minden előnyével és árnyoldalával együtt:
-Negatívumként említhető a nemzetállami eszmét célzó erőteljes nacionalizmus, amelynek hatása mai napig érezhető a török politikában. (kisebbségek elnyomása, sőt, létük tagadása)
-Pozitívumként viszont az ország modernizációját szokás emlegetni, amit viszont én személy szerint nem tartok egyértelmű sikertörténetnek. Persze ha a késői oszmánokkal vetjük össze akkor történt fejlődés, de a közel-kelet más térségeivel összevetve egyáltalán nem kiemelkedő (bár nem is rossz) a fejlődés üteme.
- Gazdasági fejlettségét tekintve (GDP, gazdaságszerkezet) nagyjából az egészen más fejlődési pályát leíró Iránnal mutat hasonlóságot.
- A demokratikusság tekintetében ... hm... kemalék alapvetően egy elég kemékny katonai diktatúrát csináltak, amely fokozatosan finomodott kvázidemokráciává, majd halad a demokrácia felé. (kérdés, hogy ebben mi a szerepe a magát - demokratához méltónan, szerényen csak - a Törökök Atyjaként aposztrofáló arcnak).
A vallási oldal a sokat emlegetett szekularizáció kérdésénél jön be.
A helyzet az, hogy a vallás területén alapvetően kétirányú folyamat, szekularizációdeszekularizáció zajlott le.
Szekularizációs folyamat volt a pozitív jog "világiasítása", azonban emellett egy nagyon masszív, vallásellenes célzatú deszekularizációs folyamatról is szó volt.
Míg a korábbiakban a vallási egyletek, mecsetek a kormányzattól függetlenül, a helyi közösség döntése alapján működtek, a kemali rendszerben, és azóta is, közvetlen állami irányítás alá kerültek. (mecsetek tisztségviselői állami alkalmazottak, állam nevezi ki őket)
Az pedig szintén érdekes kérdés, hogy a török kulturális gyökerek erőszakos irtása mennyiben szolgálta a tényleges fejlődést, és mennyiben hártáltatta azt, hogy a modernitás félreértésére épült. (avagy mennyiben tekinthető modern dolognak a szakáll tiltása...)