takarito Creative Commons License 2006.10.10 0 0 2614

Rednben, megfogalmazom mi a bűn.

 

A bűn mindenesetben az, amit egy törvény annak nevez. Azért hoztam fel Pált ennél a kérdésnél, mert ő jó irányba teszi meg a kezdő lépéseket akkor, amikor azt fejtegeti, hogy törvény nélkül holt a bűn, vagy hogy a törvény eljövetelével elevenedik fel a bűn, vagy hogy bűn pedig nem számíttatik be amíg nincsen törvény, csak Pál következtetései hibásak (például hogy nem törvény cselekdeteiből, hanem hitből van az igazság).

További hiba Pálnál, hogy amíg a törvénnyel és a bűnnel foglalkozik elfelejti három szálon vinni tovább a dolgot, ugyanis a harmadik szál a büntetés.

A törvény határozza meg tehát a bűnt, de azért, hogy kiszabja rá a megfelelő büntetést.

Az engedelmesség például szintén a Mózes törvényei által meghatározott parancsolat volt annak biztosítására, hogy Izrael teljesítse a törvényben meghatározott rendeléseket a szövetség fenntartására. Fontos itt megtenni azt a megkülönböztetést, hogy az Úr nem a saját önkényének tartozó engedelmeskedést várt el, hanem az ő törvényeinek a betartását várta el Izraeltől, vagyis Isten egy korrekt szerződést adott elő Izrael fiaival. Tehát egy totális engedelmesség elvárása a törvény előírásain túl soha nem volt kötelező még Izrael fiainak sem, de mindenben tartozott engedelmeskedni, amit a törvényben megparancsoltak.

 

Állításom pedig, hogy ez a szerződés nem volt érvényben Mózes előtt, tehát sem Ádámon, sem Ábrahámon nem kérhető számon semmilyen későbbi törvényben meghatározott törvényszegés, Mózestől Jézusig terjedő időszakban a pogányokon nem kérhető számon a törvényekben megszabott követelés, valamint Jézustól kezdve még a törvényhez ragaszkodó zsidóktól sem kéri számon Isten a törvény szerinti kötelezéseket. Pál ezt is jól sejtette, amikor azt jelentette ki, hogy a pogányok, törvényük nem lévén önmaguknak törvényük, vagy amikor azt mondja, hogy akik törvény nélkül vétkeznek, törvény nélkül is vesznek el, de nem jutott el odáig, hogy az emberi döntésekben a hamisság és a sötétség jelentőségét felfedezze, amin keresztül minden törvény vagy törvénytelenség , jó vagy gonosz inkább kárt okoz, mint épülést.

Ugyanis Jézus eljövetelével más alapokra van helyezve minden, az pedig nem a törvény, hanem az igazság. Mert amíg a törvény az tudatja a különbséget a jó és gonosz között, addig Jézus megtanítja az embert igazságosan megállapítani a különséget a jó és gonosz között. Addig nem jutott el Pál, hogy megállapítsa pontosan azt, hogy mi a különbség annak értelme hogy a törvény a jó és gonosz tudása által lett a világon, meg hogy az igazság a Jézus Krisztus által lett, ezért maradtak következtetéseiben félreértések.

 

Az engedelmesség tehát inkább keresztény kategória, amit minden ponton szeretnének elváratni a hívővel, ezért minden ponton bűnnek is tartják az engedetlenséget. Az Isten akarata ezzel szemben nem egy önkényes alávetettség, vagy egy totális, vak, gondolkodás nélküli engedelmesség, hanem az ember szabadsága, amelynek egyetlen feltétele van hogy az értelem lépjen túl igazságban a jó és gonosz szabályokban meghatározott vak elfogadásán.

 

Előzmény: vámmentes (2584)