f_k Creative Commons License 2006.10.06 0 0 16131
Üdv

Nézd, egyszer volt egy Magyar Király Államvasutak

Ez az államforma változás meg a II vh következében meg az ezt lezáró béke után igen zilált állapotban alakul újjá, + épült meg sok sok társadalmi munka következményeképp.

Helyreállítás részleges volt, és volt amit csak toldozva foltozva javítottak ki.

50 es éve vasútcentrikus volt, még volt tervbe véve, Baja-Dunapataj meg pár vonal, de 1953-54 ban a lendület alábbhagyott

Érthető

Fegyverkezett az ország, és nem bírta a tempót, mert közben a nép rosszul élt, kizsákmányolás alatt

1960 as évek elején nem sikerült pár mozdonytípus, és ez is visszavetete a dolgokat

Amíg régen az Árpád hoz hasonló sínautóbusz, a AB motorkocsi, a BBmot,M44, M28 meg hasonlók, sikert hoztak, addig nem sikerült hazai 2000 LE-s prototípusmozdony, az Mk49 es, az M38 -as és nem volt sikertörténet

V55 meg V44 se hoztak sikert, egyedül a Leo-k a V41 V42 volt OK, de abból kevés volt, és a szili is nemzetközi licensz alapján készült

Hazai buszgyártás viszont beindult, az addigi 1500 darab/év körülről 8000 meg 10000 darab/évre

A KGST ben is osztottak szerepet.

Magyarország buszgyártó nemzet lett

Ami mára árnyéka önmagának, export kevés, hadd ne soroljam, hogy a buszgyártás beszállítóknál is kb 10000 embernek adott munkát.

60 as években olcsó volt a benzin.

Ez 73 as 1979 es olajválság miatt átértékelődött

Gondoljunk bele:

Sokkal több villamosított vonalat terveztek ez az oljválság után mint előtte

A vasútnál a nagy létszámigény, meg a autómatizálás igen későn ért el megfelelő szinte, és a mellékvonalak személyzet minimalizálásával most is még olcsóbbak lennének

Most az a baj, hogy buszt olcsón lehet venni

Ennek oka, hogy az versenypiacra termelődik

Vasúti gyártók viszont drágán gyéátanak, termelésük egy része olyan, hogy nincs lekötve egyenletesen a kapacitás

Így drága a vasúti jármű, mint közúti társa, és főleg állami vasúttársaságok veszik.


Előzmény: hmsoft (16130)