Üdv
Nézd, egyszer volt egy Magyar Király Államvasutak
Ez az államforma változás meg a II vh következében meg az ezt lezáró béke után igen zilált állapotban alakul újjá, + épült meg sok sok társadalmi munka következményeképp.
Helyreállítás részleges volt, és volt amit csak toldozva foltozva javítottak ki.
50 es éve vasútcentrikus volt, még volt tervbe véve, Baja-Dunapataj meg pár vonal, de 1953-54 ban a lendület alábbhagyott
Érthető
Fegyverkezett az ország, és nem bírta a tempót, mert közben a nép rosszul élt, kizsákmányolás alatt
1960 as évek elején nem sikerült pár mozdonytípus, és ez is visszavetete a dolgokat
Amíg régen az Árpád hoz hasonló sínautóbusz, a AB motorkocsi, a BBmot,M44, M28 meg hasonlók, sikert hoztak, addig nem sikerült hazai 2000 LE-s prototípusmozdony, az Mk49 es, az M38 -as és nem volt sikertörténet
V55 meg V44 se hoztak sikert, egyedül a Leo-k a V41 V42 volt OK, de abból kevés volt, és a szili is nemzetközi licensz alapján készült
Hazai buszgyártás viszont beindult, az addigi 1500 darab/év körülről 8000 meg 10000 darab/évre
A KGST ben is osztottak szerepet.
Magyarország buszgyártó nemzet lett
Ami mára árnyéka önmagának, export kevés, hadd ne soroljam, hogy a buszgyártás beszállítóknál is kb 10000 embernek adott munkát.
60 as években olcsó volt a benzin.
Ez 73 as 1979 es olajválság miatt átértékelődött
Gondoljunk bele:
Sokkal több villamosított vonalat terveztek ez az oljválság után mint előtte
A vasútnál a nagy létszámigény, meg a autómatizálás igen későn ért el megfelelő szinte, és a mellékvonalak személyzet minimalizálásával most is még olcsóbbak lennének
Most az a baj, hogy buszt olcsón lehet venni
Ennek oka, hogy az versenypiacra termelődik
Vasúti gyártók viszont drágán gyéátanak, termelésük egy része olyan, hogy nincs lekötve egyenletesen a kapacitás
Így drága a vasúti jármű, mint közúti társa, és főleg állami vasúttársaságok veszik.