takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2476

A lét romlásáról beszélő elképzeléseket, köztük az eredendő bűn elméletet azért egyáltalán nem venném készpénznek.

 

Az Ádám kiüzetés előtti állapota és a kiűzetés utáni állapota nem romlottabb, hanem egy dologgal több volt, ami nem más mint a jó és gonosz tudása. Ezt minden filozófia - beleértve az eredendő bűn filozófiáját is - előszeretettel figyelmen kívül hagyja. Pedig az Isten maga jelentette ki, hogy az ember immár olyanná lett, mint mi közülünk egy.

 

A probléma talán abban rejlik, hogy idő előtt szerezték meg, amely miatt a jó és gonosz megkülönböztetése hamis vágányokra volt terelhető. Ezzel együtt, a 6. napon teremtett (természeti) emberiségtől kezdve az Édenkerten keresztül egy előrelépéssel találkozunk, amely Jézus érkezésével további előrelépését - nem pedig romlását jelenti az emberiségnek.

 

A romlás vagy előbbrejutás egyébként sincs korhoz kötve, hanem kifejezetten magának az ember törekvésének egyedi választását jelenti. Ábrahám idejében éppen úgy lehetett valaki balga vagy bölcs, mint modern korunkban, kérdés, hogy a megfelelő lépéseket melyik irányba teszi meg.

 

----

 

A vegás áldozat éppen a letelepült létet igazolja szerintem, míg a jószág tenyésztés a vándorlót, mivel a növényeket nem tudod terelgetni. Ezért nem értem az említett hasonlatodat.

 

Előzmény: mindenszentek (2474)