takarito Creative Commons License 2006.10.01 0 0 2460
Az evangélium sem nem törvényeskedés, sem nem önigazolás, hanem az igazság és szeretet tanítása és annak bizonyítása.
A törvényeskedésről tudni kell, hogy a törvény a bűnök büntetésére adatott, tehát csak úgy lehet az újszövetségből törvényeskedést faragni, ha valamilyen kárhoztatási elvvel párosítod. Pont Pál lép ilyesmivel fel, mert miközben a Mózesi törvény alól fel akar szabadítani a Jézus Krisztusban való élet lelkének törvényét vezeti be. Az pedig a hit törvénye, amely az engesztelő áldozaton keresztül törli el az ember büntetését.
Azonban Pállal ellenkezve, nincs sem a léleknek sem a szellemnek törvénye, ami szerint kárhoztatni kell az atyánkfiait, hanem abból csak az élet megértése és az igazság megcselekvése származik. Mint az emberi elme határtalan, mindenből faraghat törvényt és ezzel kezdhet törvényeskedésbe, de ez az evangélium meg nem értését jelenti. A szeretet nem törvény, hanem erő, ha kárhoztató ítéletet faragsz belőle, törvényeskedésbe kezdesz.
Másfelől. Ha mindenképp ítéletet hirdetsz, akkor nem hirdetsz bocsánatot. A kérdésre, hogy Isten megbocsát-e?  Igen megbocsát, pont ezt hirdeti az evangéliumban Jézus. Ha pedig megbocsát, akkor nincsen ítélet, sem valaki másnak a helyetted való megbüntetése. Mert az irgalmasság az Isten igazsága, nem pedig az ítélet, amit Pál átruházással akar elkerülni, a máson való betöltésen keresztül Jézusra. Maga Jézus azt tanítja, hogy Isten megbocsát, ha te is megbocsátasz. Az pontosan ugyanaz, ha te elengeded mások vétkét, akkor Isten is elengedi a te vétkedet. Törvényeskedésnek hangzik? Akkor rosszul van felfogva, mert Jézus tanításából nem az ítélet, hanem a megbocsátás hangzik el. Ezzel szembe lehet helyezni Pált, mert leveleiben azt mondja, hogy helyetted Jézus szenvedte el a büntetésedet. NEM. Jézus még az imádkozásban is azt tanítja, hogy "bocsásd meg, a mi vétkeinket, ahogy mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek" De a keresztény írástudó vele szembehelyezkedve a megváltást tanítja, mert Pál börtön büntetést szenvedett Jézusért, akkor biztosan igaz amit kitalált. Jézus pedig meghalt azért, hogy az Isten bocsánata az ő tanítása szerint hirdettessék.
Törvényellenes volt már az ószövetségben az, hogy valakinek a büntetését más valaki viselje el. Már a fiú nem viselhette az atyja vétkét, hogyan viselhetné valaki idegen más? Kifejezetten meg lett mondva, hogy csak az a lélek haljon meg, aki vétkezett, az ártatlant a gonosszal együtt meg ne öld. Jézus is ennek szellemében tanított, és a bocsánat pont arról szól, hogy elengedi a büntetésed, nem pedig átruházza. Büntetés átruházásáról pedig egy szó nincs az evangéliumban, pedig ha Jézus azért jött, hogy a mi büntetésünk terhe rá legyen ruházva, illő lett volna legalább egy szóval ezt megemlítenie. A bűntől való szabadítás azonban igaz. Csakhogy annak alapja a mi megtérésünk, nem pedig körmönfönt, helyettünk levezetett haragok eltüntetése.