Pár gondolatom Pál apostol ama mondásához, hogy:
Titus 3,9:
A balgatag vitatkozásokat azonban és a nemzetségekrõl való
tudakozásokat, és a civakodást, és a törvény felõl való harczokat
kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók
Ellentétben Pál apostollal, aki a vitatkozásokat balgatag és hiábavaló
dolognak tartotta, most át gondolnám a vitatkozás igazi jelentőségét,
tehát az értelmét. (Nem zárható ki az a gondolat, hogy esetleg Pál úgy
értette e szavakat, hogy csak azokat a vitatkozásokat kerüljük, amelyek
balgatagok, de ezt a felvetést önmaga cáfolja más helyeken a
leveleiben. Például Timótheust inti a 6,4 alatt, hogy a felfuvalkodott
szenved vitatkozásokban és szóharcokban, aki semmit nem ért, és
ezekből sok viszálykodás, irigység, és káromlás származik.)
A viták, Pál nézetével ellentétben, az egymás megértésének azon kiváló
lehetőségei, amelyekben egymástól különböző, akár egymásnak
ellentmondó nézetek kifejtésén keresztül is megtehetjük. Ezzel a
módszerrel megtehetjük azt, ha bármelyikünknek tévedése van, akkor
arra egy vitán keresztül fény derüljön.
Mégis mik azok az akadályok, amelyek a vitától eltaszítják az embert?
Hát nem az igazságra való fény derítése. Többnyire amikor kifejtjük
valamiről vagy valakiről nézeteinket, ezzel párhuzamosan káros
minősítésekkel társítjuk észrevételeinket. Maga a minősítés már nem a
nézet igazságának az érvényesülésére számít, hanem a minősítés (akár
negatív, de akár pozitív értékelés!) következtében fellépő
befolyásolással akar érvényt szerezni.
Itt meg is láthatjuk az egyik legfontosabb félreértést ami a vitáktól eltéríti
az embert: a befolyásolás. Ha a vita nem az igazság kiderítésére irányul,
akkor egy érdek elkötelezésére szeretné kényszeríteni a másikat,
lényegében az önálló, és szabad döntését szeretné kiiktatni az adott
pillanatban. A probléma tehát nem a vitában van, hanem a befolyásolás
szándékában.
A másik fontos szempont az igazság érvényesítésének szintén egy
kényszerű módja, ilyenkor nem érdekek működnek a háttérben, hanem
a félelem vagy az aggodalom, amely ebből kifolyólag szeretné
rákényszeríteni a véleményét a másikra. Ez nem számol azzal a
feltétellel, hogy az igazság mások számára bizonyítékok és
tapasztalatok nélkül csak a hit alapjairól kerülhet elfogadásra vagy
elutasításra, tehát a bizalom kulcsfontosságú szereppé válik ennek
eldöntésében addíg, amíg a bizonyítékok vagy tények elő nem kerülnek.
Azonban ezekben a helyzetekben mindenképp a másik félé a választás
joga, ha nincs meg a bizalom, engedni kell, hogy a később felmerülő
bizonyítékok vagy tapasztalatok alapján hozhassa meg a döntést, még
akkor is, ha az azonnali hit általi elfogadással károktól mentesülhetett
volna meg.
(Ezért mondja Jézus, hogy ha pedig nem hisznek, ama napon majd a
beszéd fogja kárhoztatni őket, hogy miért nem hittek. Az ama napon az,
amikor a beszéd témájához tartozó tények előkerülnek)
Harmadik probléma az, hogy amikor igaznak állítunk valamit, de mégis
tévedés az alapja. Ez olyankor fordul elő, amikor tapasztalat és tények
nélkül fogad el az ember valamit igaznak, mert egy tekintély állította,
vagy hit által igaznak vélte, vagy meg sem fordult a fejében egyéb
verzió lehetősége. Éppen ezért itt is felmerül annak a fontossága, hogy
bármilyen befolyásolás vagy kényszerítés helyett meg kell várnunk azt,
amíg az eldöntő tények és tapasztalatok megérkezésekor meg fogják
mindenkiben alapozni a döntésük helyességét.
Ha ilyen nehéznek tűnik helyesen vitatkozni, adjuk inkább fel?
Tudnunk kell, hogy valahányszor hátat fordítunk az igazság
kiderülésének, a tévedések malmai fogják tovább őrölni életünket. A
problémák ezen keresztül addig növekedhetnek, amíg már az igazság
kiderülése sem tud rajtuk segíteni, végleges a szenvedés.
Adott esetben sokat segít ha kimondják az igazságot, még ha oly
nyersen hangzik is, mintha megmarad a tévedés, és nem kezdődik meg
a várható következmények felmérése, ezzel annak a megértése.
Nem arról van szó, hogy ha mondanak azonban valamit, azonnal
készpénznek kell venni, hanem arról, hogy el kell kezdeni keresni a
szóban forgó dolgokhoz a tényeket.
A viták megengedése a tévedések leleplezésének lehetősége akkor
is, ha téves nézeteit írástudó vagy tekintély adja elő.
Pál ezért akarta elkerülni a vitákba való bonyolódást, mert tekintély
alapon akarta leveleinek a tanításáét elfogadtatni. Kijelentette, hogy aki
nem hallgat az ő levél általi beszédének, az legyen átkozott.
Pál azt nem értette meg, hogy attól, hogy valaki szívből elhisz egy
nézetet, attól még nem feltétlenül válik igazzá. (Azt mondja levelében,
"szívből hiszünk az igazságra") És bizony meg kellett volna engednie a
gyülekezet tagjainak, hogy beszéde igazának maguk járjanak utána.
Amiképpen Jézus is megtette és azt mondta, keressétek ti az
igazságot. (Miért mondta ezt, amikor ott állt az orruk előtt?)