ha már annyira tetszett:-)
Ernesto Penetra
A népköltészet sokszínűségének elemzése a "Tizenhérom fodor van a szoknyámon" kezdetű, közismert versike változatai alapján.
Ahogy száll az ének szájról-szájra, úgy tükrözi az éppen éneklő lelki állapotát, életének alakulását. Kiválóan megfigyelhetjük a megcsalt férj elkeseredett panaszait a következő változatban:
Tizenhárom fodor van a szoknyádon.
Fodoréknak fiacskája az Áron,
Rajta kívül még egy tucat testvére.
Ides rózsám elmehetsz a fenébe!
A fájdalom az éneklőt is félre - útra viszi, más fehérnépek hátsójára les, ahogy a következő változat ékes-míves nyelvezetével ezt elregéli nekünk:
Tizenhárom bokor van a tornácon
Fenekedet kisangyalom nem látom.
Pedig nagyon érdeklődnék felőle,
tizenkettőt kivágatok belőle.
A falusi élet sem mentes a királyi udvarokban oly gyakori intrikáktól és a gyűlölködéstől. Ez utóbbira mutat rá a következő dalváltozat:
Tizenhárom szobor van a korláton,
De én bizony mindeniket utálom,
Hogy senkinek ne lehessen kedvére,
tizenkettőt ledöntetek belőle.
A népköltés ma is folyik, a technikai civilizáció nem irthatta ki, ahogy ezt látjuk a következőkben:
Tizenhárom motor van a Hondámon,
Ha megkér rá, felülhet a barátom.
Ha nem lesz szükség ekkora nagy erőre,
tizenkettőt kivetetek belőle.
És végül, de nem utolsó sorban, minden betetőzéseként a bróker-népköltés:
Tizenhárom BUBOR van a számlámon,
ha akarom részvényekre átváltom,
ha meg majd jól felmegyen az értéke,
tizenkettőt eladhatok belőle.