mindenszentek Creative Commons License 2006.09.09 0 0 3721

ha már annyira tetszett:-)

 

Ernesto Penetra

A népköltészet sokszínűségének elemzése a "Tizenhérom fodor van a szoknyámon" kezdetű, közismert versike változatai alapján.

 

Ahogy száll az ének szájról-szájra, úgy tükrözi az éppen éneklő lelki állapotát, életének alakulását. Kiválóan megfigyelhetjük a megcsalt férj elkeseredett panaszait a következő változatban:

 

Tizenhárom fodor van a szoknyádon.

Fodoréknak fiacskája az Áron,

Rajta kívül még egy tucat testvére.

Ides rózsám elmehetsz a fenébe!

 

A fájdalom az éneklőt is félre - útra viszi, más fehérnépek hátsójára les, ahogy a következő változat ékes-míves nyelvezetével ezt elregéli nekünk:

 

Tizenhárom bokor van a tornácon

Fenekedet kisangyalom nem látom.

Pedig nagyon érdeklődnék felőle,

tizenkettőt kivágatok belőle.

 

A falusi élet sem mentes a királyi udvarokban oly gyakori intrikáktól és a gyűlölködéstől. Ez utóbbira mutat rá a következő dalváltozat:

 

Tizenhárom szobor van a korláton,

De én bizony mindeniket utálom,

Hogy senkinek ne lehessen kedvére,

tizenkettőt ledöntetek belőle.

 

A népköltés ma is folyik, a technikai civilizáció nem irthatta ki, ahogy ezt látjuk a következőkben:

 

Tizenhárom motor van a Hondámon,

Ha megkér rá, felülhet a barátom.

Ha nem lesz szükség ekkora nagy erőre,

tizenkettőt kivetetek belőle.

 

És végül, de nem utolsó sorban, minden betetőzéseként a bróker-népköltés:

 

Tizenhárom BUBOR van a számlámon,

ha akarom részvényekre átváltom,

ha meg majd jól felmegyen az értéke,

tizenkettőt eladhatok belőle. 

 

Előzmény: gb. (3716)