Szia. A VK8 egy szép, jó és drága hanxer. 1600EU×280=450eft. És mint orgona, egyáltalán nem jobb pl. a DB3-nál amit EA kolléga 190-ért ad. Persze vannak előnyei.
VK7<->VK8:
Billentyűk a VK7-ben hagyományos, súlyozott szintibillentyűk, kissé lassúak. (U20 billentyűzet) A VK8-ban meg a fehér az waterfallos kocka, jobb. De ez félmunka!!! Ugyanis a feketék továbbra is azok a keskeny, csúszós magasak amin nem lehet rendesen játszani Hammondosan. Tehát itt mindegy a különbség, mert a feketéket ugyanúgy kellene használni ezért gyengébben játszható a billentyűzete. A DB3-é az a jó waterfallos Fatar, ami geometriájában mikronra megegyezik a B3-mal. Mozgásában meg eléggé közelít hozzá, jónak mondható.
Hangkeltés lényegében ugyanaz - clean, vintage (1), a 8-ban van mégegy vintage (2), ami kicsit jobb, tehát a száraz orgonahang kicsit jobb. Megmaradt hibának hogy a chorus vibrato ugyanúgy nyávogtatja a magasat, pedig azt nem kéne, ill. nem szelektív, nyakon önti mindhárom manuált. DB3-ban a magas nincs modulálva és szelektív a vibrátója. Hiba mindháromnál hogy nem élesedik, hangosodik a hang chorusvibrátónál hanem inkább lágyabb lesz, a magasban nem sír. A leakage zaj mindegyiknél jó, szabályozható. A keyclicknél a VK-k esetében az a hiba, hogy halkítás ellenére nem halkul, tehát halk játéknál egy egyébként normál click borzasztó hangossá válik. A hangerőpedál (swell) viszont a VK-knál egész szépen loudnessesezik, míg a DB-nél kevésbé emelődik ki a mély és magas halk állásban.
Percussion: VK7-ben állítható külön a soft és normál hangerő, lecsengés. VK8-ban semmi, és nekem ez a kőbe vésett érték túl erős. DB-ben egy hossz és lecsengési idő változtatható.
Műlezli: Ebben a VK7 az abszolút nyerő, mert a képernyőn át programozható és sokoldalúbb. A VK7 lezlijénél külön állítható a fölső, alsó hangerő/sebességek/gyorsulások/lassulások. Egy fontos viszont nem, a távolság, tehát az effektintenzitás, ami túl erős. A VK8-nál semmilyen változtathatóság. A DB-nél egyben a sebességek/lassulás/gyorsulás és ott pont eltalálták a megfelelő intenzitást.
Torzító: Ebben szintén a vK7 abszolút nyerő, toronymagasan a legjobb. Természetesen mindháromnak van egy overdrive potija. A VK7 hanxórószimulációja nagyon sokoldalú: csöves122, tranyós760 lesliek, gitár Marshall, bass Marshall, a kettő együtt és egy Vox kombó szimuláció. A Marshallok tökéletes Made In Japan sound, de a Combo is különlegesen jó. A 122 finom torzítású, a 760é sokkal erősebb.
Kis hiba, hogy torzítás esetén nagyon felhangosodik az orgona, vagyis inkább visszafelé a torzítás eltűnésével túlságosan lehalkul. Ez a legtöbb overdrive hibája. A VK8-nál összesen három állás található ezek helyett: I II III.
A DB-ben meg csak egy, de az a legfinomabb csöves, 122-es torzítást adja nem túl kihangosodva, messze a legjobb ezért.
Effektek: A VK-kban arzenál, ami nagyon jó. Itt is a VK7 a nyerő, mert az effektekből kettőt jack kontrolleren ki tudtam küldeni potira, kapcsolóra, így egyszerre használhattam mondjuk a ring modulatort és a wheel brake-et. A VK8-nál csak egy kontroller kimenet van meg az a kézlegyezgetéses vacak. Viszont jó benne a spring shock. Szóval a hangkerék le/felkapcsolódás, ring modulator, spring shock jó dolog. Zengető meg chorus a pcm hangokhoz természetesen megvan mindkettőben. A DB esetén egy szerényebb zengetőcsoport és kész. Igaz a B3-nál is van egy csöves/rugós Organ Mate Reverb aztán annyi.
PCM hangok: a VK7-ben 39 db, míg a VK8-ban nyolc, ami zongorában kettővel több is, de a VK7-ben még sok jó egyéb is volt, ami egy önálló koncertre is elég, egyéb szinti nélkül. Pl. 8 basszus, fúvósok, sípos orgonák, hárfa, szintik, vonósok, effektek.
Kimenetek: a VK-kban megvan a 11-es lezlialjzat, de ez csak akkor jó, ha van hozzá új/méregdrága 11-es lezlink. pl 2101, 415. A DB-ben csak sztereó kimenet. (DB5-ben meg a 11-es, meg sztereó effekt send/return)
Ha a VK-k megkapják a 24V-ot a leziből a 11-es aljzaton keresztül, akkor átrendeződik a kimenetük. Az orgonáról lekapcsolódik a torzító, a zengető és a PCM hangok meg a 2-3-as kimeneten jönnek ki. Tisztán lemodellezi a 122RV lezlit hogy a zengetett hang nem forog, hanem a külön oldalt elhelyezett álló hanxórókon jön át. Na ezt nem használja így senki. Szép, bonyolult megoldás és tök felesleges. Viszont másképp a PCM hangok nem választhatók le az orgonahangról, csak a 24V betáplálással. Van egy olyan lehetőség is hogy a peka sem a rotorkimeneten jön ki.
Fedélzet: A VK7-ben ezt kissé eltolták, balodalt a perka, jobboldalt a potik. A VK8-é rendeződött. A DB-é meg csakis a drawbar körül van és sokmindenben jobb. Van egy olyan probléma a VK-kal hogy a három manuál egy preset és ha váltunk, minden váltódik. Hangszín, lezli, effekt, drawbar, minden :-( A DB3-nál meg igen autentikusan van néhány presetgomb mint B3-nál a fekete billentyűk baloldalt, ami csak a drawbarállásokat váltja, semmi mást. És mindhárom manuálra külön. Annyi a hátránya hogy az alsó manuál és lábpedál az fix beállítás, drawbarral csak a fölső manuál változtatható. Viszont élőben úgysem lehet egy drawbarkészlettel több manuált szabályozni, mert ha az egyiket elállítjuk és átmegyünk a másikra, az is elállítódik :-( Ebben is a DB3 a nyerő.
Összegezve:
Mindhárom jó hangú hangszer. A VK7 messze a legtöbbet tudja, de kissé nehezebben kezelhető. Hard rockban a legjobb. Árban közepes, mert már nem gyártják. A VK8 igazából visszalépés mert alig tud többet, egyszerűbben használható de nagyon sok mindenben kevesebbet szolgáltat igen magas áron. Ez is inkább rockos hangzású. A DB3 meg szerényebb szolgáltatásokkal, de autentikus hangzással, architektúrával egy jó hangú/használható orgona inkább a jazz hangzás irányában, de rockban is megteszi.
Meg hogy tényleg milyen? Olyat kell rajta játszani amin kiderül. Ne a Smoke-ot, Whiter Shadest. Ne egy 888800000-t vib nélkül, lassú lezlivel, torzítóval, mert abban még egy Vermona is jól szól.
Javaslok egy walking bassos jazz/blueskört 88800008-al, c3 vibrátóval, 3.soft/fast perkával, lassú lezlivel. Aztán perkát kikapcsolva gyors lezlivel.
Aztán egy full szólót ugyanígy, majd egy 800008888 block szólót szintén gyors lezlivel.
Üdv, Zsolt