takarito Creative Commons License 2006.08.30 0 0 2202

Róma 2,1:

Annakokáért menthetetlen vagy óh ember, bárki légy, a ki ítélsz: mert a miben mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod; mivel ugyanazokat míveled te, a ki ítélsz.

 

Nagyon egyszerű példával belátható a gondolat hibája, ugyanis ha valaki megítél egy tolvajt lopásért, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy maga is tolvaj. Pál apostol azzal a céllal mossa el a különbséget vádló és vádlottja között, hogy minden ítélkezőt ugyanolyan bűnösnek tudjon beállítani, amit sajnos csak rosszindulatú rágalmazás alkalmazásával tud elérni. Azzal a szándékával, hogy meg akarja az ítélkezést szüntetni, hamisan vádolja meg az ítélkezőket. Soha nem szabad megítélni egy embert ugyanis egy másik ember cselekedetei alapján, de Pál apostol ebbe a súlyos hibába esik, és a vádlott bűnével vádolja meg hamis ítéletén keresztül a vádlót. Megítélhette volna az ítélet téves voltáért, vagy az ítélet feleslegességéért, de nem azt tette, hanem hamisan megvádolja ugyanazon bűnök elkövetésével a vádlót is, amelyeket viszont csak a vádlottja követett el.

A folytatásban azoknak megítélését folytatja, akik saját maguk valóban megcselekszik ugyanazokat a vétkeket, amiket mások cselekedeteiben elítélnek. Ez a megfogalmazás, még mindig tartalmazza azt a zavart, melyben az ember nem saját cselekedetei szerint, hanem ítélkezései szerint lenne megítélve. Az ilyetén megfogalmazás viszont annak elriasztására használható, amit a keresztény gyülekezetekben mai nap is tapasztalható, tudniillik, félnek megítélni bárkinek a gonosz cselekedeteit. Mivel magukat tévesen a keresztény prédikációk következtében állandóan bűnösöknek tartják, képtelenek megítélni bárkinek a bűnös dolgait. Azonnal megkapják a gonoszság megítélésekor, hogy ne ítélkezzenek, mert magukat ítélek vele el, holott a gonoszság felismerésének a képessége, alapvetően fontos lenne egy előretekintő ember számára. A gonoszság felismerése (megítélése) valamint annak büntetése (elítélése) között van különbség. Mivel Pál apostol az ítélés megfogalmazása alatt nem tesz különbséget elítélés és megítélés között, ezért a fogalomhasználat zavarossága miatt a megítélés elutasítására is használható.

http://jezusvagypal.extra.hu