Olaj témához 2 korábbi más fórumon megjelent levelet idéznék, kissé rövidítve:
1:
Összefoglalva, és a BMW motorkerékpár szempontjából vizsgálva: a
szervízkönyvben található egy táblázat, mely különféle hőmérsékleti
tartományokhoz rendelt viszozitási értékeket mutat. Tanulmányozzuk át,
és határozzukl meg magunknak, milyen hőmérsékleti tartományon belül
használjuk szívesen és többnyire a biciklit, és ez alapján válsszuk ki
a megfelelő olajat. Mivel a föld ezen felén még a motoros szezonban is
+10 és +30 fok között mozog a hőmérséklet, ezért egy közepes minőségű
olaj is megfelel. Azonban ha valaki esetleg az afrikai kontinensre
motorozik, célszerűbb a legmagasabb, vagy egyfokozatú hőmérsékleti tartományú olajjal feltölteni a motorját.
Példakénd szeretném megemlíteni, hogy tavaly júliusban Tunéziánban,
Douz közelében +62 fokot mutatott a hőmérő, de a jól megválasztott
olajnak köszönhetően a motor ebből mit sem érzett. A saját motoromban
(1150GS) közönséges 15W-40-es ásványi olajat használok.
Ne felejtsük el, hogy a BMW boxerek nem forognak együtt a kupplunggal,
ezért teljesen felesleges 5000 Ft/kg áron beleönteni azt az olajat,
amit alapvetően a nagyon-nagy teljesítményű, nagyfordulaton üzemelő japán motorokhoz fejlesztettek ki.
Függetlenül a típustól, nagy általánosságban elmondható, hogy az alsó
és felső nívó közötti olajmennyiség eltérés 0,5 kg. Tehát ha már nem
látjuk az olajat a kémlelőablakban akkor sem kell megijedni, hiszen
csak 1/8-ada fogyott el. Ellenőrzés képpen kicsit megbillentve balra
ellenőrizhetjük a mennyiséget. Szervíztapasztalataim alapján bátran
kijelenthetem, hogy ha csak két liter olaj maradt a motorban, akkor
sem "szív lyukat", legfeljebb a hűtés romlik kissé.
2:
A km óra most lépte át a 145.000. kilométert. Különösebb problémaim nem voltak vele, motorikusan semmi. Utoljára 1995-ben kapott szintétikus olajat, azt is fogyasztotta. Nagyszerűen elvolt eleddig a 800-1.000,- Ft/l-es MOL olajjal, persze ebből is elfogy 2-3 l tízezer kilométer alatt. Csak egy "megrázó" emlék: amikor Skóciából hazafelé Párizsban a kánikulában, a forró aszfalton araszolva, a márkaszervízek által, a méregdrága szintétikus olajjal feltöltött bokszerek sorban dőltek ki az olaj magas hőfoka miatt, nem akartunk hinni a szemünknek...
Egy ilyen futás teljesítményű motor tízezer kilométerenkénti szintétikus olajcseréje esetén, csak a betöltött olaj ára (nem számolom az elfogyott pótlását) több, mint 300.000,- Ft-ba került volna...
3:
Az én motorom 10000 km-ként szintén elfogyaszt 3 l pluszt, hajtástól függően.
Eddig, mármint a fenti infóig abban is 4000 Ft-os olaj volt.
Azóta a Liqui Moly 1300 Ft-os 10-40-es racing motorkerékpárokba gyártott olajával járok.
Nem mindegy, 28000 Ft-ot, vagy 9000 Ft-ot költök olajra.