Logofet Creative Commons License 2006.08.13 0 0 817

" (No pláne, hogy az sincs egyértelműen megmondva, hogy mit vár el a társadalom az iskolától, mi a megrendelés tárgya.)"

   Pontosan ezt állítom. A teljesítmény-mérésének ez a kiinduló pontja. Valaki -bocsánat már nem emlékeszem ki volt az- azt mondta, van abban társadalmi közmegegyezés, mik a közfeladatok és mit várunk az azokat ellátó intézményektől. Hát, ez sajnos egyáltalán nincs így. Sőt, azt is csak egyéni tapasztalatokból tudjuk, mennyire eredményes egy adott szervezet. Velünk. Gyerekünkkel, rokonunkkal. Ezek nem objektív mutatók.

   Adott tehát egy átláthatatlan rendszer, amiről gyakran a működtetőnek is csak torzított adatai vannak. Ilyenkor a legegyszerűbb egy vadonatúj rendszert kiépíteni, nem a régit toldozni-foltozni. De új Magyarországot mégsem vehetünk a boltban, hát akkor mégis a meglevőt kell feljavítani. Ezt várhatjuk a kormánytól, de ők nem ismerhetik a Bélatelep-Alsó vasútállomás helyzetét, a tiszacsegei általános iskolát stb. Ezért elvileg az lenne a helyes lépés, ha a döntéseket azokra bíznák, akik ismeretekkel rendelkeznek az adott helyzetről. Ez már közelebb visz a megoldáshoz, azonban mivel olyan intézményfenntartót még nem látott a világ aki meg akarná szüntetni a gondjaira bízott intézményt, ha erre nincs valamilyen kényszere, olyan szabályokat kell hozni, amik a gazdaságos és ésszerű fenntartásra ösztönzik az intézmények fenntartóit. Ez ma elsősorban finansziális kényszerrel oldható meg. Nyilván helyben is számos téves döntést hoznak, de könnyebb egy adott település polgármesterével csatázni mint Gyurcsánnyal.

   Nem vitás, társadalmi konszenzus kellene a fontossági sorrendről, a mindenkori kormánynak ennek alapján kellene tevékenykedni, figyelembe véve az őket megválasztók preferenciáit és a mindenkori külső-és belső körülményeket, az önkormányzatoknak a helyi preferenciákat is figyelembe kellene venni, az intézményeknek pedig a szabályzók a megrendelők és saját igényeiknek megfelelően kellene működni. Ez persze leegyszerűsített leírás.

   Viszont: Ebbe a képbe a bértábla nem illik bele. Lehet, hogy egy ún. elit iskolában ugyanakkora gyereklétszámra érdemesebb egy jól megfizetett magyartanárt felvenni, míg egy problémásabb gyerekekkel foglalkozó iskolában ehelyett két türelmesebb kevésbé képzett és megfizetett tanárt alkalmazni. Döntse el az intézmény finanszírozója, fenntartója, üzemeltetője és a munkaerőpiac. Ne a bértábla. A rögzített minimálbér pedig a te terved szerint vagy olyan alacsony lenne, hogy -jogosan- megalázónak tartanád, vagy ismét megegyezne a tényleges bérrel.

   Hangsúlyozom, nem gondolom, hogy a közoktatást piacosítani kellene. Azt viszont igen, hogy rögzíteni kell a feladatát, mérni a teljesítményét, és racionalizálni a működését.       

Előzmény: Terra Kotta (797)