Dorinesz, már megint OFFolunk ;)
Remélem azért itt is olvasol
Hát igen, az igaz, hogy a mostani dízeleket telepakolják elektronikával, aminek a nagy része csak arra jó, hogy elromoljon (bár ez a benzinesekre is igaz, szóval...)
Viszont valójában a dízelmotor sokkal egyszerűbb, és strapabíróbb konstrukció, kevesebb mozgó alkatrésszel, és sokkal nagyob stabilitással.
Hogy egy őrült példát mondjak, egy benzinmotornak folyamatosan szüksége van gyújtásra, egy dízel ha beindult, akkor gyakorlatilag öngerjesztő, ugyanis a gázolaj elégéséhez szükséges hőmérsékletet saját maga előállítja. Mondhatni magától jár, amíg van üzemanyag (ez persze így azért erős túlzás, de tény, hogy egy benzinmotornál fontos a gyújtás, míg egy "ősi" dízelt gyakorlatilag úgy állítasz le, hogy elzárod az üzemanyagot).
Szóval az "ősi" dízelek gyakorlatilag sokkal biztosabbak. Az hogy a dízelek 'jobban mennek' az valóban a turbónak köszönhető, benzinmotorokat nem nagyon szerelnek fel turbókompresszorral (mondjuk ebben az is közrejátszik, hogy egy turbós benzines nem produkál akkora teljesítménynövekedést, plusz egy dízelnek turbóval javul a hatásfoka is). A turbo iszonyatosan ritkán megy tönkre, gyakorlatilag még nem hallotam ilyenről, inkább a porlasztóval szokott gond lenni...
Egy öreg dízel sokkal jobb vétel, mint egy öreg benzines, a probléma az szokott lenni, hogy két ugyanolyan idős motor közül a dízel általában *sokkal* többet futott, ezért esélyesebb meghibásodni. A dízel azért (is) drágább, mert sokkal nehezebb, mivel sokkal nagyobb a nyomás benne, így több anyag kell hozzá.