takarito Creative Commons License 2006.08.10 0 0 1982

Pál tanításának összevetése Platón (ie. 427 - 347) erkölcstanával.

 

Platón tanítása szerint az emberi törekvés legfőbb célja a boldogság, de ezt csak ugy érthetjük el, ha a lélek igazi mivoltához képest isten felé törekszik és hozzája hasonlítani iparkodik. A test, az érzékiség; a lélek börtöne és sírja; ebből kimenekülni és az érzék fölötti világban állni: az ember igazi rendeltetése.

 

Messzemenőkig ráismerünk ebből Pál filozófiájára, aki vélhetően alaposan tájékozott volt a hellén kultúrában. Pál fordításában ugyanez így nézne ki: emberi törekvés legfőbb célja a boldogság, de ezt csak ugy érthetjük el, ha a lélek igazi mivoltához képest Krisztus feltámadásához hasonlatósan él és hozzája hasonlítani iparkodik. A test, az érzékiség; a lélek börtöne és sírja; a kettő ellenségeskedik egymással, hogy senki ne cselekdhesse azt, amit akar. A lélek ebből kimenekülni és az érzék fölötti világban állni: az ember igazi rendeltetése.Öldökölje meg azért a lélek által az ember a test kívánságait, hogy lélek szerint járhasson.

 

Platón szerint: Az erény a lélek szépsége és egészsége, az erény az igazi boldogság; magában hordja jutalmát, ő tesz gazdaggá, szabaddá, elégedetté, nyugodttá. Igazságtalanságot elviselni jobb, mint elkövetni. Erény többféle van: a megismerő lélek erénye a jónak megismerése, a bölcsesség (szofia); a bátor léleké a bátorság (andria), mely arra tanít, mitől féljünk és mitől nem kell félni; a vágyó lélek erénye a mértékletesség, vagy magauralkodás (szofroziíné), mely abban van, hogy a lélek részei megegyeznek, melyik uralkodjék, melyik szolgáljon; végül van az igazságosság (dikaioszíné), az egyetemes erény, mely minden résznek megszabja a maga dolgát.

 

Pál ugyanezt fogalmazza meg a lélek gyümölcsében, ami a jóság, szeretet, öröm, békesség, a z igazságtalanságot jobb elviselni, tűrjük tehát a kárt, a lélek gyümölcse a hosszútűrés, nincsen benne félelem, a szeretet kiűzi a félelmet, erénye a mértékletesség önmegtartóztatásra van fordítva Pálnál. Ne uralkodjék a test a halálra, hanem uralkodjék a lélek a Jézus Krisztus által az igazságra, aki végül megszabja minden résznek a  maga dolgát.

 

Ha Pál istentől ihletett volt akkor Platón is, ha Platón nem akkor Pál Platón által volt ihletett.

 

A gyengébbek kedvéért a lélek szó mindenütt lecserélhető szellem szóra.