A vasutas-szakszervezetek szerint a 28 vasúti mellékvonal tervezett bezárása évente legfeljebb egymilliárd forintos megtakarítást jelenthet a kormány által közölt több mint hatmilliárddal szemben. A 942 kilométernyi vonal megszüntetéséről szóló tárgyaláson kiderült, hogy a MÁV vezetői sem ismerik a részleteket.
Semmi érdemi nem derült ki a vasútreform konzultatív bizottság múlt heti ülésén a MÁV 28 mellékvonalának decemberben tervezett megszüntetéséről. A szakszervezetek hiába vártak tájékoztatást, az ülésen jelen lévő vasúti vezetők nem tudtak válaszolni a kérdésekre, állításuk szerint őket is váratlanul érte Gazdasági és Közlekedési Minisztérium döntése – tudtuk meg Simon Dezsőtől. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta: továbbra sem készült hatástanulmány, és az sem tudható, miért éppen huszonnyolc mellékvonalat és miért pont azokat szüntetnék meg. A szakszervezetek nem osztják a tárca állítását, hogy az intézkedéssel évente több mint hatmilliárd forintot lehetne megspórolni, számításaik szerint ez az összeg legfeljebb egymilliárd forintot tehet ki. (Ismert, a MÁV Zrt. 160 milliárd forint körüli éves veszteségéért javarészt nem a szárnyvonalak felelnek, hanem a vállalat vízfejként működő központi igazgatása, a deficittel üzemeltetett fővonalak, illetve az, hogy az állam nem fizeti meg a vasútnak az általa megrendelt kedvezményes szolgáltatások ellenértékét.)
Az érdekvédő szerint az egymilliárdot még csökkenti a bevételkiesés is, és tisztázni kellene, hogy ezt kivel fizettetnék meg. Simon Dezső úgy látja: hezitálás érzékelhető a mellékvonalak bezárása ügyében, aminek híre szakmai, társadalmi és politikai tiltakozást váltott ki. Emlékezetes: Kóka János bejelentésének másnapján Szabó Csaba, a Fidesz tiszaújvárosi választókerületi elnöke közölte, ha a kormány nem vonja vissza a 942 kilométernyi vasúti szakaszt érintő leépítési tervét, a mezőcsáti emberek, illetve az érintett lakosság akár a polgári engedetlenségig is elmenne ügyük védelme érdekében. Azóta önkormányzatok, politikusok és szakmai szervezetek sora tiltakozott a terv ellen. Kiderült, hogy a felszámolandó vonalak között több nemrég felújított, forgalmas pálya is akad, más szakaszokat pedig turisztikai, örökségvédelmi érdekek miatt, vagy éppen környezetvédelmi célból szeretnének megóvni.
A MÁV ígérete szerint augusztus végén ül össze újra a konzultatív bizottság, ekkor már érdemi tárgyalások folyhatnak majd.
mno